PERCEPTION AND ELASTICITY OF PRICES FOR SUSTAINABLE FOOD PACKAGES

  • Laura Moura Kohmann UPF
  • Janine Fleith de Medeiros UFRGS e UPF
  • Gabriel Vidor UFRGS e UCS
  • José Luis Duarte Ribeiro UFRGS
Keywords: Sustainability, Consumer´s behavior, Food packages.

Abstract

Packing constitutes the majority of solid wastes produced, especially in the case of food. Current research verifies by descriptive analysis the intention of purchasing food wrapped in sustainable packages, whether the sustainability issue is foregrounded on biodegradable packages, or on recycling or on the application of reverse logistics. Preliminary results show that trend is specially underscored in the case of young women with high education level. Purchase intention decreases in all groups when sustainable package features costs above market prices, with an average 10% tolerance in price rise. Firms´ investment in sustainability causes positive impacts on consumers´ purchase decision, especially on people under 50 years.

Author Biographies

Laura Moura Kohmann, UPF
Especialista em Desenvolvimento de Produtos e Gestão na Indústria de Alimentos pela Universidade de Passo Fundo (UPF), Brasil.
Janine Fleith de Medeiros, UFRGS e UPF
Doutora em Engenharia de Produção pela Escola de Engenharia da UFRGS; Docente nos cursos de graduação em Engenharia de Produção e Engenharia de Alimentos e de Pós-Graduação Stricto sensu em Administração na Universidade de Passo Fundo (UPF), Brasil
Gabriel Vidor, UFRGS e UCS
Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Brasil; Docente Adjunto I na Universidade de Caxias do Sul (UCS), Brasil.
José Luis Duarte Ribeiro, UFRGS
Doutor em Engenharia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); Docente Associado da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Coordenador do Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção, Brasil.
Published
2016-10-31
Section
Environment