CONSUMER PERCEPTION ON ORGANIC PRODUCT FAIRS IN SÃO PAULO, BRAZIL

  • Kleber Spíndola Gonçalves Universidade Nove de Julho
  • Ana Paula Branco do Nascimento UNIVERSIDADE NOVE DE JULHO
  • Simone Aquino Universidade Nove de Julho
  • Andreza Portella Ribeiro Universidade Nove de Julho
  • Leonardo Vils Universidade Nove de Julho
  • Mauricio Lamano Ferreira Universidade Nove de Julho
Keywords: Agriculture, Organic products, Environmental perception, Sustainability.

Abstract

Traditional agriculture employs agrotoxics. Their excess causes damages to health and to the environment. Organic agriculture is contrastingly different and does not use toxic chemical products, phyto-regulators (synthetic vegetal hormones) and genetically modified seeds. It provides food for a new type of consumer who is interested in a type of produce based on sustainability, without agrotoxics, natural, coupled to social values and aggregated to food´s origin and safety. In fact, the organic agricultural system starts from soil preparation and ends in the products´ commercialization. One may perceive a type of market different in growth and with great growth perspectives. Current assay analyzes the perception of consumers of organic products and the reasons for their acquisition of products on the organic market. A quantitative research was undertaken by an interview, applying a semi-structure script with the Likert scale. Most consumers select organic products for health and 95% perceive that the consumption of organic products is also beneficial to the environment. Consumers prefer country fairs to those offered at supermarkets due to quality and price. Analysis of variance (ANOVA) verified differences in perceptions by gender, age bracket and schooling. Understanding the perception of consumers in this growing market also contributes towards a green marketing within the organic food chain.

Author Biographies

Kleber Spíndola Gonçalves, Universidade Nove de Julho
Eng. Agrônomo, Mestre em Administração com ênfase em Gestão Ambiental e Sustentabilidade pela UNINOVE
Ana Paula Branco do Nascimento, UNIVERSIDADE NOVE DE JULHO
Biologa, Doutora em Ecologia Aplicada(ESALQ/USP) E Professora Mestrado Profissional em Gestão Ambiental e Sustentabilidade / GEAS - UNINOVE
Simone Aquino, Universidade Nove de Julho
Médica Veterinária Sanitarista, Doutora em Ciências e Professora do Programa de Mestrado Profissional em Gestão de Sistemas de Saúde da Universidade Nove de Julho
Andreza Portella Ribeiro, Universidade Nove de Julho
Química, Doutora em Ciências com ênfase em Química Ambiental e Professora do Mestrado Acadêmico em Cidades Inteligentes e Sustentáveis / CIS-UNINOVE
Leonardo Vils, Universidade Nove de Julho
Economista, Doutorando em Administração e Professor do Mestrado Profissional em Gestão Ambiental e Sustentabilidade / GEAS - UNINOVE
Mauricio Lamano Ferreira, Universidade Nove de Julho
Biólogo, Doutor em Ciências (CENA-USP) e Professor do Mestrado Acadêmico em Cidades Inteligentes e Sustentáveis / CIS-UNINOVE

References

ABREU, L. S.; KLEDAL, P.; PETTAN, K.; RABELLO, F.; MENDES, S. C. Trajetória e situação atual da agricultura de base ecológica no Brasil e no estado de São Paulo. Cadernos de Ciência & Tecnologia, v. 26, n. 1, p. 149-178, 2009.

ALBUQUERQUE, N. V.; SILVA, D. S. P.; PADOVAN, M. P. Perfil dos Consumidores e Comercialização de Produtos Orgânicos em Campo Grande, Mato Grosso do Sul. Cadernos de Agroecologia, v. 9, n. 4, 2015.

ALVES, A. C. O.; SANTOS, A. L. S.; AZEVEDO, R. M. M. C. Agricultura orgânica no Brasil: sua trajetória para a certificação compulsória. Revista Brasileira de Agroecologia, v. 7, n. 2, p. 19-27, 2012.

ARCHANJO, L. R.; BRITO, K. F. W.; SAUERBECK, S. Alimentos orgânicos em Curitiba: consumo e significado. Cadernos de Debate, v. 8, p. 1-6, 2001.

AZEVEDO, E.; PELICIONI, M. C. F. Promoção da Saúde, Sustentabilidade e Agroecologia: uma discussão intersetorial. Saúde e Sociedade, v. 20, n. 3, p. 715-729, 2011.

BARBOSA, S. C.; MATTEUCCI, M. B. A.; LEANDRO, W. M. et al. Perfil do consumidor e oscilações de preços de produtos agroecológicos. Pesquisa Agropecuária Tropical, v. 41, n. 4, 2011.

BRASIL. Lei n° 10.831, de 23 de dezembro de 2003. Dispõe sobre a agricultura orgânica e dá outras providências. Disponível em: http://www. planalto. gov. br/ccivil_03/leis/2003/l10. Acesso em: 24 abr. 2018.

BRASIL. Decreto nº 6.323, de 27 de dezembro de 2007. Regulamenta a Lei no 10.831, de 23 de dezembro de 2003, que dispõe sobre a agricultura orgânica, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/Decreto/D6323.htm. Acesso em: 24 abr. 2018.

BRAVO, C. P.; CORDTS, A.; SCHULZE, B.; SPILLER, A. Assessing determinants of organic food consumption using data from the German National Nutrition Survey II. Food Quality and Preference, v. 28, n. 1, p. 60-70, 2013.

CAMPANHOLA, C.; VALARINI, P. J. A agricultura orgânica e seu potencial para o pequeno agricultor. Cadernos de Ciência & Tecnologia, v. 18, n. 3, p. 69-101, 2001.

CARVALHO, N. L.; ZABOT, V. NITROGÊNIO: NUTRIENTE OU POLUENTE?. Electronic Journal of Management, Education and Environmental Technology (REGET), v. 6, n. 6, p. 960-974, 2012.

CASEMIRO, A. D.; TREVIZAN, S. P. Alimentos Orgânicos: Desafios para o Domínio Público de um conceito. In: 2nd International Workshop, Advances in Cleaner Production. São Paulo: Brazil. 2009.

CHEN, M. Attitude toward organic foods among Taiwanese as related to health consciousness, environmental attitudes, and the mediating effects of a healthy lifestyle. British Food Journal, v. 111, n. 2, p. 165-178, 2009.

GILBERT, A.; PETER, J. P.; CHURCHILL JR. Marketing: criando valor para os clientes. São Paulo: Saraiva, 2010.

DIAS, C. B. R.; FREITAS, H. R.; SILVA, T. R. F. C.; GALHARDO, C. X.; CARVALHO NETO, M. F. Promoção da Agroecologia e Segurança Alimentar junto a Escola do Núcleo Habitacional 2 do Perímetro Irrigado Nilo Coelho, Petrolina–PE. Cadernos de Agroecologia, v. 10, n. 3, 2016.

DHIVYA, J.; RANGASWAMY, S. Consumers Preference Towards the Purchase of Organic farm Products. International Journal of Scientific Research, v. 5, n. 8, 2016.

FRANÇA, J. U. B.; LAMANO-FERREIRA, A. P. N.; RUIZ, M. S. et al. Ecological knowledge about protected areas in the East Zone of São Paulo, SP: implications for sustainability in urban area. Holos, v. 3, p. 174-185, 2016.

GARCIA, G.; CARDOSO, A. A.; SANTOS, O. A. M. Da escassez ao estresse do planeta: um século de mudanças no ciclo do nitrogênio. Química Nova, p. 1468-1476, 2013.

GONÇALVES, K. S. Percepção e comportamento ambiental de consumidores de produtos orgânicos das feiras do Parque Água Branca. Dissertação (Mestrado Profissional em Administração) - Pós-Graduação em Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS, Universidade Nove de Julho, 2017. 84p.

GONZAGA, C. A. M. Marketing verde de produtos florestais: teoria e prática. Floresta, v. 35, n. 2, p. 353-368.

HAGHIRIA, M.; HOBBS, J. E.; MCNAMARA, M. L. Assessing consumer preferences for organically grown fresh fruit and vegetables in Eastern New Brunswick. International Food and Agribusiness Management Review, v. 12, n. 4, p. 81, 2009.

HARARI, Y. N. Sapiens: uma breve história da humanidade. L&PM, 2015.

GONÇALVES, K. S.; LAMANO-FERREIRA, A. P. N.; MOREIRAS, A. A.; AQUINO, S. Agricultura orgânica: saúde, meio ambiente e sustentabilidade. In: AMÉRICO-PINHEIRO, J. H. P.; BENINI, E. M.; SILVA, A. L. C. Meio Ambiente: Gestão e Sustentabilidade, p. 240. Tupã: ANAP, 2017.

LEE, A. C. K.; MAHESWARAN, R. The health benefits of urban green spaces: a review of the evidence. Journal of Public Health, v. 33, n. 2, p. 212-222, 2011.

SAMBIASE, L. M.; GIRO, M. R.; SATIKO, S. G. Um estudo exploratório dos fatores relevantes na decisão de compra de produtos orgânicos. RAM. Revista de Administração Mackenzie, v. 5, n. 1, 2004.

LOPES, V. N.; PACAGNAN, M. N. Marketing verde e práticas socioambientais nas indústrias do Paraná. Revista de Administração, v. 49, n. 1, p. 116-128, 2014.

MARTINS, V. A.; CAMARGO FILHO, W. P.; BUENO, C. R. F. Preços de frutas e hortaliças da agricultura orgânica no mercado varejista da cidade de São Paulo. Informações Econômicas, v. 36, n. 9, p. 42-52, 2006.

MCEACHERN, M. G.; MCCLEAN, P. Organic purchasing motivations and attitudes: are they ethical?. International Journal of Consumer Studies, v. 26, n. 2, p. 85-92, 2002.

MICHAELIDOU, N.; HASSAN, L. M. Modeling the factors affecting rural consumers’ purchase of organic and free-range produce: A case study of consumers’ from the Island of Arran in Scotland, UK. Food Policy, v. 35, n. 2, p. 130-139, 2010.

MINISTÉRIO DA AGRICULTURA PECUÁRIA E ABASTECIMENTO (MAPA). (2015). Número de produtores orgânicos cresce 51,7% em um ano. Disponível em: http://www.agricultura.gov.br/comunicacao/noticias/2015/03/numero-de-produtores-organicos-cresce-51porcento-em-um-ano. Acesso em: 13 mar. 2017.

MINISTÉRIO DA SAÚDE (2014). Guia alimentar para a população brasileira. 2. ed. Brasilia. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/guia_alimentar_populacao_brasileira_2ed.pdf. Acesso em: 12 abr. 2017.

NANDI, R.; BOKELMANN, W.; GOWDRU, N. V.; DIAS, G. Consumer motives and purchase preferences for organic food products: Empirical evidence from a consumer survey in Bangalore, South India. Journal of International Food & Agribusiness Marketing, v. 28, n. 1, p. 74-99, 2016.

NEVES, G. Y. S.; STRÖHER, G. L.; SILVA, A. A.; BENTO, J. D.; CAMARGO, L. P. Consumo e percepção dos atributos dos alimentos orgânicos por parte dos consumidores. Revista Diálogos & Saberes, v. 9, n. 1, 2014.

PATTO, A. A.; PATTO, A. R.; MOURA, A. C.; MARTINS, J. F. Impacto da consciência ambiental e da atitude na intenção de compras de produtos orgânicos. Ciências Sociais em Perspectiva, v. 14, n. 26, p. 01-29, 2014.

PAULUS, G.; MULLER, A. M.; BARCELLOS, L. A. R. Agroecologia aplicada: práticas e métodos para uma agricultura de base ecológica. Porto Alegre: EMATER/RS, 2000. p. 86.

PENTEADO, S. R. Introdução à agricultura orgânica. Aprenda Fácil, 2003.

PLANETA ORGÂNICO. Posição do Brasil no mercado de alimentos orgânicos, 2015. Disponível em: http://planetaorganico.com.br/site/index.php/c/mercado/. Acesso em: 12 abr. 2017.

PONISIO, L. C.; KREMEN, C. System-level approach needed to evaluate the transition to more sustainable agriculture. In: Proc. R. Soc. B. The Royal Society, 2016. p. 2015-2913.

RAVELLI, W. M.; MORAES, D. O.; LIMA-FILHO, D. O. Estilo de vida dos consumidores de alimentos orgânicos em Campo Grande-MS: uma segmentação psicográfica com aplicação do modelo VALS-2. REA-Revista Eletrônica de Administração, v. 12, n. 2, p. 142-156, 2013.

ROUSSEAU, S.; VRANKEN, L. Green market expansion by reducing information asymmetries: Evidence for labeled organic food products. Food Policy, v. 40, p. 31-43, 2013.

SANTOS, J. O.; SANTOS, R. M. S.; BORGES, M. G. B. et al. A evolução da agricultura orgânica. Revista Brasileira de Gestão Ambiental, v. 6, n. 1, p. 35-41, 2013.

SILVA, J. M.; NOVATO-SILVA, E.; FARIA, H. P.; PINHEIRO, T. M. M. Agrotóxico e trabalho: uma combinação perigosa para a saúde do trabalhador rural. Ciência & Saúde Coletiva, v. 10, n. 4, p. 891-903, 2005.

SOUSA, A. A.; AZEVEDO, E.; LIMA, E. E.; SILVA, A. P. F. Alimentos orgânicos e saúde humana: estudo sobre as controvérsias, 2012. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/rpsp/2012.v31n6/513-517/. Acesso em: 23 abr. 2018.

TARKIAINEN, A.; SUNDQVIST, S. Subjective norms, attitudes and intentions of Finnish consumers in buying organic food. British Food Journal, v. 107, n. 11, p. 808-822, 2005.

TILIO NETO, P. Ecopolítica das mudanças climáticas: o IPCC e o ecologismo dos pobres. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2010. Disponível em: http://books.scielo.org. Acesso em: 25 abr. 2018.

VILCKAS, M.; DINIZ, N.; FLÁVIO, J. Agregação de valor: uma alternativa para a expansão do mercado de alimentos orgânicos. Organizações Rurais & Agroindustriais, v. 9, n. 1, 2007.

Published
2019-08-05
Section
Environment