Professional education for agriculture and its implications on sustainable development

Keywords: Agroecology, Environment, Rural education

Abstract

Alternatives in professionalization linked to public policies may be an option for young people to continue working in rural areas, to improve the quality of life in rural areas and contribute towards sustainable development. There is a need to train professionals who will be capable of constructing knowledge for the solution of the most urgent issues within the environmental and productive context. Current analysis investigates professional education in rural areas and its relationship with sustainable rural development by a qualitative study of articles, laws, decrees and other documents. Rural education, its relationship with sustainable rural development, sustainable development goals and their contributions for the rural environment are highlighted. Professional education and the legislation relevant to the subject are also analyzed. Rural education may be linked to sustainable rural development and sustainable development goals, and may contribute towards aspects and specificities of professional education in rural areas.

References

ALVES, E.; MARRA, R. A persistente migração rural-urbana. Revista de Política Agrícola. Brasília, v. 18, n. 4, out./dez. 2009.

ARAÚJO, T. P.; LIMA, R. A. Formação profissional no Brasil: revisão crítica, estágio atual e perspectivas. Estud. av., São Paulo, v. 28, n. 81, p. 175-190, agosto de 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142014000200012&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 26 mar. 2020.

BARBOSA, L. P.; ROSSET, P. M. Educação do campo e pedagogia camponesa agroecológica na América Latina: Aportes da La Via Campesina e da CLOC. Educação & Sociedade, v. 38, n. 140, p. 705-724, 2017. DOI: 10.1590/ES0101-73302017175593.

BASTOS, A. V.; LIMA, A. A. B. Trabalho e educação: bases conceituais. Brasília: SESI, 2002. p. 178. v. 1.

BECK, C. Metodologias ativas: conceitos e aplicações. Disponível em: https://andragogiabrasil.com.br/metodologias-ativas/. Acesso em: 23 ago. 2020.

BOFF, L. A ética e a formação de valores na sociedade. Rev. Reflexão, v. 4, n. 11, out. 2003.

BONFIM, R. M.; FILHO, H. M. S. Oportunidades e desafios para a inserção de pequenos produtores em mercados modernos. In: CAMPOS, S. K.; NAVARRO, Z. (org.). A pequena produção rural e as tendências do desenvolvimento agrário brasileiro: ganhar tempo é possível? Brasília: CGEE, 2013. p. 71-100.

BORGES-ANDRADE, J. E.; ABBAD, G. S.; MOURÃO, L. (org.). Treinamento, desenvolvimento e educação em organizações e trabalho: fundamentos para a gestão de pessoas. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 159-176.

BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo: Abril Cultura Brasiliense, 1985.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação (CNE), Câmara de Educação Básica (CEB). Resolução nº 4, 25 de novembro de 1999. Ministério da Educação. Diário Oficial da União, Brasília, 25 nov. 1999.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação (CNE), Câmara de Educação Básica (CEB). Resolução nº 2, 28 de abril de 2008. Ministério da Educação. Diário Oficial da União, Brasília, 29 abr. 2008.

BRASIL. Constituição Federal - CF. Decretada pelo Congresso Nacional e sancionada pela Presidência da República. Diário Oficial da União, Brasília, 22 set. 1988.

BRASIL. Decreto Lei n° 5.452. Consolidação das Leis do Trabalho - CLT. Decretada pelo Congresso Nacional e sancionada pelo Presidente da República. Diário Oficial da União. Rio de Janeiro, 1º maio 1943.

BRASIL. Decreto Nº 5.154. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei nº 9.394. Decretada pelo Congresso Nacional e sancionada pela Presidência da República. Diário Oficial da União, Brasília, 23 jul. 2004.

BRASIL. Decreto nº 6.302. Institui o Programa Brasil Profissionalizado. Decretada pelo Congresso Nacional e sancionada pelo Presidente da República. Diário Oficial da União, Brasília, 12 dez. 2007.

BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais gerais da educação básica. 2013.

BRASIL. Lei nº 4.024. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Decretada pelo Congresso Nacional e sancionada pelo Presidente da República. Diário Oficial da União. Brasília, 20 dez. 1961.

BRASIL. Lei nº 10.097. Altera dispositivos da Consolidação das Leis do Trabalho - CLT. Decretada pelo Congresso Nacional e sancionada pelo Presidente da República. Diário Oficial da União. Brasília, 19 dez. 2000.

BRASIL. Lei nº 11.741. Altera dispositivos da Lei nº 9.394. Decretada pelo Congresso Nacional e sancionada pelo Presidente da República. Diário Oficial da União. Brasília, 16 jul. 2008.

BRASIL. Ministério das Relações Exteriores - MRE. Declaração dos líderes do G20 - moldando um mundo interconectado. Disponível em: http://www.itamaraty.gov.br/pt-BR/notas-a-imprensa/16800-declaracao-dos-lideres-do-g20-moldando-um-mundo-interconectado. Acesso em: 02 set. 2020.

BRASIL. Serviço Nacional de Aprendizagem Rural. Aprendizagem rural: documento norteador. 4. ed. rev. Brasília: SENAR, 2013.

BRASIL. Serviço Nacional de Aprendizagem Rural. Aprendizagem rural. Brasília: SENAR, 2013. 56p. (Série metodológica; informações institucionais).

CAMACHO, Rodrigo Simão. Educação do campo e sustentabilidade: uma experiência do Pronera. Revista Científica ANAP Brasil, v. 9, n. 14, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.17271/1984324091420161423.

CARDOSO FILHO, I. D.; SILVA, C. Reflexões sobre a educação do campo. Revista de Educação Popular, v. 16, n. 3, p. 67-83, 2017. DOI: https://doi.org/10.14393/REP-v16n32017-art05.

CASTRO, E. G. et al. Os jovens estão indo embora?: juventude rural e a construção de um ator político. Rio de Janeiro: EDUR, 2009.

CATTANI, A. D. Trabalho e tecnologia: dicionário crítico. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

CORDÃO, F. A. As novas diretrizes curriculares nacionais para a educação básica e suas implicações na educação profissional técnica de nível médio. Boletim Técnico do Senac, v. 37, n. 3, p. 41-55, 2011.

CORDÃO, F. A. Desafios e tendências da educação profissional no Brasil. Revista Aprendizagem, v. 3, n. 12, maio/jun., 2009.

CURY, C. R. J. A educação básica como direito. Cadernos de pesquisa, v. 38, n. 134, p. 293-303, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742008000200002.

DIAS, G. F. Educação ambiental: princípios e práticas. 9. ed. São Paulo: Gaia, 2004.

ESMERALDO, G. G. S. L.; MOLINA, M. C.; ANTUNES-ROCHA, M. I. O fortalecimento da identidade camponesa: repercussões do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária nos Estados do Ceará, Minas Gerais e Paraná (1998-2011). Educação & Sociedade, v. 38, n. 140, p. 569-585, 2017. DOI: 10.1590/ES0101-73302017180449.

FERNANDES, B. M.; TARLAU, R. Razões para mudar o mundo: a Educação do Campo e a contribuição do Pronera. Educação & Sociedade, v. 38, n. 140, p. 545-567, 2017. DOI: 10.1590/ES0101-73302017180679.

FOGUESATTO, C. R.; MACHADO, J. A. D. A tomada de decisão dos jovens no processo migratório rural-urbano no Brasil: panorama entre 1970 e 2010. Enciclopédia Biosfera, Goiânia, v. 11, n. 21, p. 2793-2802, 2015.

FOLMER, I. et al. Educação do campo e o desenvolvimento rural sustentável. Escola do Campo do Distrito de Arroio Grande Santa Maria/RS. Diversitas Journal, v. 4, n. 1, p. 190-202, 2019. DOI: 10.17648/diversitas-journal-v4i1.730.

FONTES, J. Educação formal, não formal, informal e incidental, maio 14, 2015. Disponível em: https://medium.com/nossa-coletividad/educa%C3%A7%C3%A3o-formal-n%C3%A3o-formal-informal-e-incidental-69d1426776c0. Acesso em: 12 jul. 2020.

FREIRE, P. Educação e mudança. 10. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FURTADO, C.; FURTADO, R. F.A. (org.). Formação econômica do Brasil. São Paulo: Cia. das Letras, 2009. (Edição comemorativa 50 anos).

GRAZIANO, J. S. Em dia mundial, FAO defende inovação tecnológica para combater impacto das secas na agricultura. ONU - Organizações das Nações Unidas, 17 jun. 2019. Disponível em: https://nacoesunidas.org/em-dia-mundial-fao-defende-inovacao-tecnologica-para-combater-impacto-das-secas-na-agricultura/. Acesso em: 03 set. 2020.

GUIMARÃES, A. S. A.; CASTRO, N. A. Trabalho, sindicalismo e reconversão industrial no Brasil nos anos 90. São Paulo: Lua Nova, 1990. v. 22. p. 207-228.

GUIMARÃES, F. Educação não formal pode ser ferramenta para ampliar competências da juventude. ONU, 11 dez. 2019. Disponível em: https://nacoesunidas.org/educacao-nao-formal-pode-ser-ferramenta-para-ampliar-competencias-da-juventude/. Acesso em: 03 set. 2020.

HOWARD, A. The changing nature of work. San Francisco: Jossey-Bass, 1995. In:

IBC - Instituto Brasileiro de Coaching. Afinal, o que pode ser definido como formação profissional? 2018. Disponível em: https://www.ibccoaching.com.br/portal/afinal-o-que-pode-ser-definido-como-formacao-profissional/. Acesso em: 26 mar. 2020.

IRVIN, M. J. et al. Relationship of school context to rural youth’s educational achievement and aspirations. Journal of Youth and Adolescence, New York, v. 9, n. 40, p. 1225-1242, 2011.

KUENZER, A. Z. Ensino médio construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. São Paulo: Cortez, 2007.

LEFF, E. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Trad. Mathilde E. Orth. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e Pedagogos para quê? São Paulo: Cortez, 2002.

MALLMANN, A. et al. Desenvolvimento rural sustentável e educação ambiental: entre o discurso e a prática do programa “Agrinho”, 2019.

MARANDINO, M. Faz sentido ainda propor a separação entre os termos educação formal, não formal e informal?. Ciência & Educação (Bauru), v. 23, n. 4, p. 811-816, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320170030001.

MARSHALL, A. The Principles of Economics.1890. Book IV, Chapter VI (“Industrial Training”). Disponível em: http://www.econlib.org/library/Marshall/marP.html. Acesso em: 26 mar. 2020.

MEDEIROS, E. A.; DIAS, A. M. I.; THERRIEN, J. Licenciaturas (interdisciplinares) em educação do campo: estudo sobre sua expansão no Brasil. Educação em Revista, v. 37, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698226082.

MOLINA, M. C. Expansão das licenciaturas em Educação do Campo: desafios e potencialidades. Educar em Revista, n. 55, p. 145-166, 2015. DOI: 10.1590/0104-4060.39849.

ONU - Organização das Nações Unidas. Objetivo 2. Acabar com a fome, alcançar a segurança alimentar e melhoria da nutrição e promover a agricultura sustentável. 2015. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/ods2/. Acesso em: 05 set. 2020.

ONU - Organização das Nações Unidas. ONU: 64% dos jovens latino-americanos vivem na pobreza ou em situação de vulnerabilidade, 2019. Disponível em: https://observatorio3setor.org.br/noticias/64-dos-jovens-latino-americanos-vivem-em-situacao-de-vulnerabilidade/. Acesso em: 03 set. 2020.

POCHMANN, M. Mudanças e continuidade. In: OLIVEIRA, C. A. B.; MATTOSO, J. (coord.). Crise e trabalho no Brasil - modernidade ou volta ao passado. São Paulo: Scritta, 1996.

SANTOS, Ramofly Bicalho; SILVA, Marizete Andrade. Public policies for rural education: Pronera, Procampo and Pronacampo. Revista Eletrônica de Educação, v. 10, n. 2, p. 145-154, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271991549.

SANTOS, R. Trabalho e educação entre jovens de 15 a 29 anos residentes no campo: desafios à ampliação da escolaridade. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 98, n. 250, p. 596-623, 2017. DOI: 10.24109/2176-6681.rbep.98i250.2982.

SEDUC - Secretaria de Educação. Educação do Campo. 2017. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/educacao-do-campo/. Acesso em: 10 jul. 2020.

SOUSA, R. P. Agroecologia e educação do campo: desafios da institucionalização no Brasil. Educação & Sociedade, v. 38, n. 140, p. 631-648, 2017. DOI: 10.1590/ES0101-73302017180924.

STELMACH, B. L. A. Synthesis of international rural education issues and responses, rural educator, 2011. Rural Educator, v. 32, n. 2, p. 11, 2011. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ987606. Acesso em: 16 ago. 2020.

VERDÉRIO, A. et al. Formação de educadores na interface educação superior-educação do campo: análise a partir da experiência na UNIOESTE. Educação em Revista, v. 37, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698229524.

VIEIRA, A. M. D. P.; SOUZA JÚNIOR, A. A educação profissional no Brasil. Interacções, v. 12, n. 40, 2016. DOI: https://doi.org/10.25755/int.10691.

WITTACZIK, L. S. Educação Profissional no Brasil: histórico Professional educativo in Brasil: vistor. Revista E-Tech: Tecnologias para Competitividade Industrial, v. 1, n. 1, p. 77-86, 2008. Disponível em: http://etech.sc.senai.br/index.php/edicao01/article/view/26. Acesso em: 27 mar. 2020.

ZAGO, N. Migração rural-urbana, juventude e ensino superior. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 64, p. 61-78, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782016216404.

Published
2021-06-02