COMMUNICATION AND NON-COMMUNICATION MEDIA IN JOHN DEWEY´S, CÉLESTIN FREINET´S AND PAULO FREIRE´S EDUCATIONAL THOUGHT

  • Claudia Chaves Fonseca
Keywords: Education, Communication, Media, Comparative education.

Abstract

The communication concepts in the educational thought of John Dewey (1859-1952), Célestin Freinet (1896-1966) and Paulo Freire (1922-1997) are problematized and compared, especially with respect to communication media, even though technologies have not been prioritized in their ideas on the communication theme. The authors criticize the communication apparatuses due to the ensuing disorientation through excess of information, massification and consumption appeal. However, analytic nuances may be observed: Dewey believed that the media might reassume its role in the establishment of social communication; Freinet encouraged his students to appropriate themselves of narrative codes to understand the logic of the media; Freire insisted on the Pedagogy of Communication.

Author Biography

Claudia Chaves Fonseca
Doutora em Educação (PUC Minas), Mestre em Comunicação (UFMG). Professora e pesquisadora

References

DEWEY, J. Liberalismo, liberdade e cultura. São Paulo: Ed. Nacional/USP, 1970.

FERIN, I. Comunicação e culturas do cotidiano. Lisboa, Portugal: Quimera, 2002.

FREINET, C. Pedagogia do bom senso. Lisboa, Portugal: Moraes Editores, 1967.

FREINET, C. Para uma escola do povo: guia prático para a organização material, técnica e pedagógica da escola popular. Lisboa, Portugal: Presença, 1973.

FREINET, É. Nascimento de uma pedagogia popular: os métodos Freinet. Lisboa, Portugal: Estampa, 1978.

FREINET, Élise. O Itinerário de Célestin Freinet: a livre expressão na pedagogia Freinet. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1979.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2010 (Coleção Leitura).

GEERTZ, C. A Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

LEACH, E. Cultura e Comunicação. Lisboa, Ed. 70, 1992.

LIMA, V. Comunicação e Cultura: as ideias de Paulo Freire. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.

MANACORDA, M. História da Educação: da antiguidade aos nossos dias. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1995.

MARCONDES FILHO, C. Ensaio sobre a Incomunicação. Alaic, v. 9, n. 17, 2014.

MARTINO, L. De qual comunicação estamos falando? IN: HOHLFELDT, A; MARTINO, L; FRANÇA, V (Org.). Teorias da Comunicação: conceitos, escolas e tendências. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.

MENDONÇA, R F. A Liberdade de expressão em uma chave não dualista: as contribuições de John Dewey. IN: GUIMARAES, J; AMORIM, A P (Org.). A Corrupção na opinião pública: uma defesa republicana da liberdade de expressão. São Paulo: Boitempo, 2013.

NASCIMENTO, M. E. A Pedagogia Freinet: natureza, educação e sociedade. Campinas/SP: Ed. Unicamp, 1995.

RODRIGUES, A. Estratégias da Comunicação: questão comunicacional e formas de sociabilidade. Lisboa, Portugal: Presença, 2012.

THOMPSON, J. B. Mídia e Modernidade. Petrópolis: Vozes, 2009.

VARÃO, R.; CUNHA, R. O Conceito de Comunicação em John Dewey: de 1884 a 1927. Comunicologia. Brasília: PUC-DF, out. 2014.

Published
2017-12-20
Section
Artigos de Revisão