REREADING AND CRITICAL DEBATE: CURRICULUM, KNOWLEDGE AND CULTURE OF BRAZILIAN EDUCATIONAL POLICY
Abstract
A critical debate on current Brazilian educational policy is forwarded through a bibliographical review and a critical analysis of the Educational Ministry´s document titled ‘Investigations on the Curriculum: curriculum, knowledge and culture”, by Moreira and Cadau (2007). The policy is linked to the neoliberal project influenced by international policies and developments, especially with regard to curriculum, knowledge and culture. The text was analyzed through discussions and debates by educational authors and rereading of specific documents, such as the Report Delors, RCNEI, PCN and others that foregrounded theoretically the above mentioned ministerial document. Analyses comprised the identification of messages in the report on several conceptual contradictions and/or conflicts inherent to the neoliberal project executed in Brazil since the 1990s. This may be seen when educational policy defends respect to diversity to overcome inequalities without discussing the causes of inequalities. This boils down to the fact that it is corroborating with the maintenance of inequality. For example, the term ‘social cohesion’ is not synonymous with ‘the struggle against inequalities’. On the contrary, it may even naturalize inequalities. Results show that, although the authors of the text propose investigations for a ‘new curriculum’, they repeat what has already been posited by international organisms. In fact, they bring propositions of educational policy with their non-coherences and conceptual contradictions.References
CARVALHO, E.J.G. Educação e Diversidade Cultural. In: CARVALHO, E.J.G.; FAUSTINO, R.C. Educação e Diversidade Cultural. Maringá: EDUEM, 2010, p. 17-54.
DELORS, J. (Org.). Educação um tesouro a descobrir: relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
GALUCH, M.T.B.; PALANGANA, I. C. Experiência, cultura e formação no contexto das relações de produção capitalistas. Intermeio (UFMS), v. 15, p. 71-87, 2008.
GALUCH, M.T.B.; SFORNI, M.S.F. Interfaces entre políticas educacionais, prática pedagógica e formação humana. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 6, n. 1, p. 55-66, jan./jun. 2011. Disponível em: <http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/view/1862/199. 07 maio 2018
LIBÂNEO, J.C. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, jan/mar, 2012, p.13-28. Disponível em: . 07 maio 2018
MORAES, M. C. M. O Recuo da Teoria. In: MORAES, M.C. M. (Org.). Iluminismo às avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente. Rio de janeiro: DP&A, 2003. p.151-167.
MOREIRA, A. F.; CANDAU, V. Indagações sobre Currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. Disponível em: <http://portal.mec.gopv.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/indag3.pdf>. Acesso em: 07 maio 2018.
SAVIANI, D. O Neopositivismo e suas variantes: neo-ecolanovismo, neoconstrutivismo, neotecnicismo (1991-2001). In: SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizado pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)