JOHN DEWEY CONTRIBUIÇÕES EDUCACIONAIS: UM NOVO MODO DE PENSAR A ESCOLA

Keywords: John Dewey, School, Teaching

Abstract

Current paper comprises a short bibliographic analysis which discusses John Dewey´s contribution as a theorist who thought and wrote on education with the main proposals for a new idea for the school. His Democracy and Education (1959), Life and Education (1975) and Experience and Education (2010) deal with founding principles for the construction of a new educational proposal while criticizing the school and traditional teaching. Discussions reflect the author´s intentionality to innovate the school and education through the centrality of the student with the learning-teaching process and the mediating activities of the teacher as from the concept of experience.

Author Biographies

Gabriela Chem de Souza do Rosário, UEPG/Unicesumar
Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2013). Especialização em Atendimento Educacional Especializado pela Unicesumar (2014) e em Gestão Educacional: Organização Escolar e Trabalho Pedagógico pela UEPG (2019) . Atualmente é mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa na linha de Ensino e Aprendizagem, pesquisa Coordenação Pedagógica e inclusão. Docente no curso de Pedagogia na Unicesumar Ponta Grossa.
Simone Aparecida Pinheiro de Almeida, Universidade Cesumar - UniCesumar
Doutora em Educação - UEPG. Mestre em Turismo e Hotelaria - UNIVALI. Especialista em Educação Patrimonial - UEPG, em Educação de Jovens e Adultos, em Mídias na Educação e em Educação do Campo pela UFPR. Especialista em Gestão Municipal pela UEPG. Graduada em Licenciatura em História pela Universidade Estadual de Ponta Grossa UEPG. Bacharelado em Turismo pela Universidade Católica de Brasília. Graduada em Ciências Sociais e em Pedagogia pela UNIMES, Brasil.

References

ARANHA, M. L. A. Filosofia da educação. São Paulo: Moderna, 1996.

BRANCO, M. L. O sentido da educação democrática: revisitando o conceito de experiência educativa em John Dewey. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n.2, p. 599-610, maio/ago. 2010.

DEWEY, J. Democracia e educação: introdução a filosofia da educação. São

Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.

DEWEY, J. Vida e educação. São Paulo: Melhoramentos, 1975.

DEWEY, J. Experiência e educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

DURANT, W. História da filosofia: vida e ideias dos grandes filósofos. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.

FERNANDES, J. P. M.; ARAÚJO, A. F.; DUJO, A. G. Democracia, inteligência e (boa) educação, na perspectiva de John Dewey. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, 2018.

Published
2020-07-31
Section
Artigos de Revisão