Manual “Toda Hora é Hora de Cuidar” e e-book conceitual: promoção da saúde revisitada

  • Alfredo Almeida Pina-Oliveira Universidade Guarulhos (UNG)
  • Anna Maria Chiesa Universidade de São Paulo (USP)
Palavras-chave: Manuais como assunto, Promoção da saúde, Desenvolvimento infantil, Capacitação em serviço, Alfabetização em saúde

Resumo

Este estudo teve como objetivo analisar as dimensões de saúde e bem-estar contidas em materiais educativos impressos que enfatizam a promoção da saúde na primeira infância. Método: pesquisa qualitativa sobre a avaliação crítica de manual e e-book conceitual relacionado à promoção da saúde na primeira infância baseada no referencial de saúde e bem-estar de Ronald Labonte. Resultados: evidenciou-se por meio da frequência temática a ênfase da dimensão biológica nos documentos analisados, porém com a incorporação transversal das dimensões afetivas e sociais associadas a abordagens críticas para o cuidado de crianças, sem desconsiderar suas famílias e suas comunidades. Conclusão: o diagrama de Labonte permitiu avaliar de modo dialético os conteúdos de promoção da saúde em materiais instrucionais elaborados para a educação de profissionais que promovem a saúde e o bem-estar infantil.

Biografia do Autor

Alfredo Almeida Pina-Oliveira, Universidade Guarulhos (UNG)
Enfermeiro e Educador em Saúde Pública. Professor Doutor do Programa Stricto Sensu de Enfermagem da Universidade Guarulhos (UNG) e do Centro Universitário Campo Limpo Paulista (UNIFACCAMP). São Paulo, São Paulo, Brasil.
Anna Maria Chiesa, Universidade de São Paulo (USP)
Enfermeira. Livre docente em Enfermagem. Professora Associada do Departamento de Enfermagem em Saúde Coletiva da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo. São Paulo, São Paulo, Brasil.

Referências

Giguère A, Légaré F, Grimshaw J, Turcotte S, Fiander M, Grudniewicz A et al. Printed educational materials: effects on professional practice and healthcare outcomes. Cochrane Database Syst Rev. 2012(10). DOI: 10.1002/14651858.CD004398.pub3.

Canada. The Centre for Literacy. The Calgary Charter on Health Literacy: rationale and core principles for the development of health literacy curricula [Internet]. Montreal; 2011 [cited 2018 Jan. 27]. Available from: http://www.centreforliteracy.qc.ca/sites/default/files/CFL_Calgary_Charter_2011.pdf.

Grippo MLVS, Fracolli LA. Evaluation of an educational booklet about childcare promotion from the family’s perception regarding health and citizenship. Rev. Esc. Enferm. USP [Internet]. 2008 [cited 2018 Jan. 27];42(3):430-6. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v42n3/en_v42n3a02.pdf.

Martins J, Veríssimo MDLOR, Oliveira MA. Health agents’ evaluation of the project instruments in: “our children - windows of opportunities”. Texto Contexto Enferm. [Internet]. 2008 [cited 2018 Jan. 27];17(1):106-14. Available from: http://www.scielo.br/pdf/tce/v17n1/12.pdf.

Reberte LM, Hoga LAK, Gomes ALZ. Process of construction of an educational booklet for health promotion of pregnant women. Rev. Latino-Am. Enfermagem [Internet]. 2012 [cited 2018 Jan. 27];20(1):101-8. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v20n1/pt_14.

Levis DM, Westbrook K. A content analysis of preconception health education materials: characteristics, strategies, and clinical-behavioral components. Am. J. Health Promot. [Internet]. 2013 [cited 2018 Jan. 27];Suppl 3:S36-42. Available from: http://ajhpcontents.org/doi/pdf/10.4278/ajhp.120113-QUAL-19.

Zombini EV, Pelicioni MCF. Strategies for evaluation of an educational material in eye health. Rev. Bras. Cresc. Desenv. Hum. [Internet]. 2011 [cited 2018 Jan. 27];21(1):51-8. Available from: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbcdh/v21n1/06.pdf.

Torres HC, Candido NA, Alexandre LR, Pereira FL. The process of creating guidebooks for orienting self-care in the diabetes educational program. Rev. Bras. Enferm. [Internet]. 2009 [cited 2018 Jan. 27];62(2):312-6. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reben/v62n2/a23v62n2.pdf.

Gozzo TO, Lopes RR, Prado MAS, Cruz LAP, Almeida AM. Information to the development of an educational manual for women with breast cancer. Esc. Anna Nery [Internet]. 2012 [cited 2018 Jan. 27];16(2):306-11. Available from: http://www.scielo.br/pdf/ean/v16n2/14.pdf.

Coriolano-Marinus MWL, Pavan MI, Lima LS, Bettencourt ARC. Validation of educational material for hospital discharge of patients with prolonged domiciliary oxygen prescription. Esc. Anna Nery [Internet]. 2014 [cited 2018 Jan. 27];18(2):284-9. Available from: http://www.scielo.br/pdf/ean/v18n2/en_1414-8145-ean-18-02-0284.pdf.

Barrera Sánchez LF, Manrique Abril FG, Ospina Díaz JM. Propiedades psicométricas de instrumentos utilizados para evaluar material educativo en salud. Lina F. Hacia la Promoción de la Salud [Internet]. 2011 [cited 2018 Jan. 27];16(1):13-26. Available from: http://promocionsalud.ucaldas.edu.co/downloads/Revista16%281%29_2.pdf.

Castro MS, Pilger D, Fuchs FD, Ferreira MBC. Development and validity of a method for the evaluation of printed education material. Pharmacy Practice [Internet]. 2007 [cited 2018 Jan. 27];5(2):89-94. Available from: http://scielo.isciii.es/pdf/pharmacin/v5n2/089-094.pdf.

Nespoli G, Ribeiro VMB. Discourses that form knowledge: an analysis of the theoretical and methodological conceptions that guide the educational material for the training of facilitators of Continuing Education in Health. Interface (Botucatu) [Internet]. 2011 [cited 2018 Jan. 27]; 15(39):985-96. Available from: http://www.scielo.br/pdf/icse/v15n39/aop2911.pdf.

Chiesa AM, Fracolli LA, Verissimo MDLO, Zoboli ELCP, Ávila LK, Oliveira AAP. Building health care technologies based on health promotion. Rev. Esc. Enferm. USP [Internet]. 2009 [cited 2018 Jan. 27];43(2):1352-7. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v43nspe2/en_a36v43s2.pdf.

Zoboli ELCP, Fracolli LA, Chiesa AM. Nossas crianças: toda hora é hora de cuidar. Revista de Cultura e Extensão USP [Internet]. 2010 [cited 2018 Jan. 27];4:17-24. Available from: http://www.revistas.usp.br/rce/article/view/478/477.

Chiesa AM, Fracolli LA. A percepção das famílias sobre a cartilha “toda hora é hora de cuidar”. O Mundo da Saúde [Internet]. 2010 [cited 2018 Jan. 27];34(1):36-42. Available from: http://www.saocamilo-sp.br/pdf/mundo_saude/74/04_original_Percepcao.pdf.

Minayo MCS. O desafio do conhecimento. Pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo; 2014.

Labonte R. Health promotion and empowerment: practice frameworks. Toronto (Canada): Center for Health Promotion at University of Toronto; 1996.

Camargo BV, Justo AM. IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas Psicol. [Internet]. 2013 [cited 2018 Jan. 27];21(2): 513-8. Available from: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2013000200016&lng=pt .

Shonkoff JA, Bales WN. Science does not speak for itself: translating child development research for the public and its policymakers. Child Dev. [Internet]. 2011 [cited 2018 Jan. 27];82(1):17-32. Available from: http://leadershiplinc.illinoisstate.edu/researchcompendium/documents/ScienceDoesNotSpeakforItself.pdf.

Crews D, Gillette R, Miller-Crews I, Gore AC, Skinner MK. Nature, nurture and Epigenetics. Molecular and cellular endocrinology [Internet]. 2014[cited 2018 Jan. 27];398(0):42-52. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4300943/pdf/nihms619154.pdf.

Cypel S, organizador. Fundamentos do desenvolvimento infantil: da gestação aos 3 anos [Internet]. São Paulo: Fundação Maria Cecília Souto Vidigal; 2011 [cited 2018 Jan. 27]. Available from: http://www.fmcsv.org.br/pt-br/acervo-digital/Paginas/Fundamentos-do-desenvolvimento-infantil.aspx.

Yousafzai AK, RasheedMA, Daelmans B, Manji S, Arnold C, Lingam R, et al. Capacity building in the health sector to improve care for child nutrition and development. Ann. N.Y. Acad. Sci. [Internet].2014 [cited 2018 Jan. 27];1308:172-82. Available from: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/nyas.12351/epdf.

Souza JM, Veríssimo MLOR. Desenvolvimento infantil: análise de um novo conceito. Rev. Latino-Am. Enfermagem [Internet]. 2015 [cited 2018 Jan. 27];23(6):1097-1104. Available from: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/108021.

Woolfenden S, Goldfeld S, Shanti R, Kemp L, Williams K. Inequity in child health: the importance of early childhood development. J. Paediatr. Child Health. 2013;49(9):365-9.

Rede Nacional pela Primeira Infância. Plano Nacional pela Primeira Infância [Internet]. Brasília; 2010 [cited 2018 Jan. 27]. Available from: http://primeirainfancia.org.br/wp-content/uploads/2015/01/PNPI-Resumido.pdf.

Oliveira AAP, Moreira RL, Pécora RAF, Chiesa AM. Relevant themes for child development training: a case study in light of health promotion. Revista Medicina (São Paulo) [Internet]. 2013 [cited 2018 Jan. 27];92(2):113-8. Available from: http://www.revistas.usp.br/revistadc/article/viewFile/79949/83884.

Miranda MCG, Almeida BA, Aragão E, Guimarães JM. Política nacional de ciência, tecnologia e inovação em saúde e a necessidade de educação permanente. Rev. Baiana de Saúde Pública [Internet]. 2012 [cited 2018 Jan. 27];36(1):82-9. Available from: http://inseer.ibict.br/rbsp/index.php/rbsp/article/viewFile/238/pdf_53.

Pina-Oliveira AA, Germani ACCG, Chiesa AM. Potentialities and limitations of a digital repository on a programme to promote the early childhood development. Rev. Eletrônica Comun., Inf. Inov. Saúde [Internet]. 2014 [cited 2018 Jan. 27];8(3):413-24. Available from: http://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/688/1335.

Silva JN, Rodrigues VD, Silva AG. Educação permanente em saúde através da educação à distância: uma breve introdução. Revista Saúde e Pesquisa [Internet]. 2013 [cited 2018 Jan. 27];6(3):503-9. Available from: http://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/saudpesq/article/view/3033/2163.

Publicado
2018-08-30
Seção
Artigos Originas - Promoção da Saúde