KNOWLEDGE OF INFANT EDUCATION TEACHERS ON HEALTHY POSTURE HABITS

  • Larissa Bertolini Andreatta Universidade Estadual de Londrina – UEL e Universidade Norte do Paraná – UNOPAR
  • Celita Salmaso Trelha Universidade Estadual de Londrina – UEL
  • Dirce Shizuko Fujisawa Universidade Estadual de Londrina – UEL
  • Alan Hideo Katayama Universidade Estadual de Londrina – UEL
  • Cássio Noboro Fuginam Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Claudia Patrícia Cardoso Martins Siqueira Universidade Estadual de Londrina - UEL
Keywords: Knowledge, Teachers, Postures

Abstract

Knowledge of infant education teachers on posture changes and habits is evaluated. A descriptive analysis with a self-applicable questionnaire on social and demographic aspects, existence of pain or posture dysfunction, causes and knowledge of teachers on healthy posture is provided. Twenty-seven teachers, mean age 29.7 + 6.5 years and mean teaching duration 17.6 + 4.19 years, participated, of whom 20 (74.1%) featured complete post-graduate course. All teachers were worried and concerned on the unhealthy posture of students in school and 20 (24.7%) had low knowledge on the spine and its damage by incorrect posture. Only 6 (22.2%) knew the ideal weight for children and 7 teachers considered themselves prepared to initiate a preventive program on healthy posture. Most teachers had an adequate knowledge on posture and taught students the basics on healthy and unhealthy postures. Since most teachers felt unprepared to start a preventive program on the subject, strategies in teacher training on the issue are required.

Author Biographies

Larissa Bertolini Andreatta, Universidade Estadual de Londrina – UEL e Universidade Norte do Paraná – UNOPAR
M
Celita Salmaso Trelha, Universidade Estadual de Londrina – UEL
Doutora em Ciências da Saúde; Docente do Curso de Fisioterapia da Universidade Estadual de Londrina – UEL, Londrina, PR.
Dirce Shizuko Fujisawa, Universidade Estadual de Londrina – UEL
Doutora em Educação; Docente do Curso de Fisioterapia da Universidade Estadual de Londrina – UEL, Londrina, PR
Alan Hideo Katayama, Universidade Estadual de Londrina – UEL
Graduando em Fisioterapia pela Universidade Estadual de Londrina – UEL, Londrina, PR; Bolsista de Iniciação Científica da Fundação Araucária
Cássio Noboro Fuginam, Universidade Estadual de Londrina - UEL
Graduando em Fisioterapia pela Universidade Estadual de Londrina – UEL, Londrina, PR; Bolsista de Iniciação Científica do CNPq
Claudia Patrícia Cardoso Martins Siqueira, Universidade Estadual de Londrina - UEL
Doutora em Bases Gerais da Cirurgia; Docente do Curso de Fisioterapia da Universidade Estadual de Londrina – UEL, Londrina, PR.
Published
2013-03-18
Section
Artigos Originais