Space and time ruled by the heavens, from the perspective of Indigenes

Keywords: Indigenous School Education, Decolonialization, Time and Space

Abstract

Current study discusses other types of knowledge related to time and space from productions authored by indigenous teachers in school materials aimed for indigenous schools. Other epistemological fields are discussed to investigate the issue of indigenous knowledge as a way to preserve and maintain cultural practices and knowledge. This movement proposes a process of decoloniality of knowledge, or rather, knowledge and cultures from sources which are different from those produced in the West. The investigation brings about problematizations on Brazilian indigenous school education and on the role of resistance movements, such as Ethnomathematics, in its teaching, and the dissemination of the production of authorship developed by indigenous teachers. Due to the large number of ethnicities, each with its own specificity and established in different Brazilian states, the materials brought by the research portray narratives and knowledge of various indigenous peoples, highlighting the richness of these communities.

Author Biographies

Lucas Velloso Blanco, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
ID do Lattes - 1389503365758223
Jackeline Rodrigues Mendes, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
ID do Lattes - 6273575161868012 E-mail - ndanda10@gmail.com; rodrigues@mpc.com.br

References

BANIWA, G. Educação Escolar Indígena no Brasil: avanços limites e novas perspectivas. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPEd, 36., Goiânia. Reunião [...], Coiânia: UFAM, set/nov. 2013.

BANIWA, G. Educação Escolar Indígena no Século XXI: encantos e desencantos. Rio de Janeiro: Mórula, 2019. 296 p.

CAMPOS, M. D'O. Etnociência ou etnografia de saberes, técnicas e práticas. In: AMOROZO, M. C. M.; MING, L. C.; SILVA, S. P. (org.). Métodos de coleta e análise de dados em etnobiologia, etnotecnologia e disciplinas correlatas. Rio Claro: Ed. Unesp, 2001. cap. 4, p. 47-92.

CAVALCANTI, M. C.; MAHER, T. M. O índio, a leitura e a escrita: o que está em jogo? [S.l.]: Cefiel - Centro de Formação Continuada de Professores do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL), setembro de 2005.

D'AMBRÓSIO, U. Sociedade, Cultura Matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 99-129, jan./abr. 2005.

DARELLA, M. D. Ore Roipota Yvy Porã "Nós Queremos Terra Boa": territorialização Guarani no Litoral de Santa Catarina - Brasil. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2004.

GAVAZZI, R. A. (org.). Geografia Indígena. [S.l.]: MEC/PNUD/ISA, 1996.

JAFELICE, L. C. Astronomia Cultural e Educação Intercultural. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ASTRONOMIA, Rio de Janeiro. Anais [...]. 2011.

LADEIRA, M. E. Desafios de uma Política para Educação Escolar Indígena. Revista de Estudos e Pesquisas, FUNAI, Brasília, v.1, n.2, p.141-155, dez. 2004.

LANDER, E. Ciências Sociais: saberes coloniais e eurocêntricos. In: LANDER, E. (org.). A Colonialidade do Saber: EUROCENTRISMO E CIÊNCIAS SOCIAIS. Perspectivas Latino-Americanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Colección Sur Sur, CLACSO, 2005. p. 8-23. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/lander/pt/lander.html. Acesso em: 09 abr. 2018.

LATOUR, B. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: UNESP, 2000.

LIMA, F. P. Astronomia cultural nas fontes etno-históricas: a Astronomia Bororo. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ASTRONOMIA, Anais [...]. Rio de Janeiro, 2011.

LIMA, F. P.; FIGUEIRÔA, S. F. M. Etnoastronomia no Brasil: a contribuição de Charles Frederick Hartt e José Vieira Couto de Magalhães. Bol. Mus. Para. Emílio Goeldi. Cienc. Hum., Belém, v. 5, n. 2, p. 295-313, ago. 2010.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986. cap. 3, p. 25-44

MEC. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas. Brasília: MEC/SEF, 1998.

MELIÀ, B. Una Nación Dos Culturas. Assunção: CEPAG, 4 ed, 1997.

MELO, C. R. Uma escuta do mundo: processos de ensinar e aprender entre os Guarani. In: TASSINARI, A. M. I. (org.). Educação Indígena: reflexões sobre noções nativas de infância, aprendizagem e escolarização. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2012. p. 117-140.

NEVES, I.; MAGALHÃES, L.; MASCARENHAS, R. O Céu dos Índios Tembé. 2. ed. rev. Belém, Pará: Planetário do Pará/UEPA, 2000. 56p. (Série Etnoastronomia).

PAULA, E. D. A Interculturalidade no cotidiano de uma escola indígena. Cadernos Cedes, n. 49, ano XIX, dez.1999

PÉREZ, A. L. Escola Indígena: uma reflexão sobre os fundamentos teóricos, ideológicos e políticos. Perspectiva, v. 25, n. 1, jan./jun. 2007

SANTOS, B. S. Para Além do Pensamento Abissal. Novos Estudos, CEBRAP, n. 79, p. 71-94, nov. 2007

SANTOS, S. A. Txopai e Itôhã. Belo Horizonte: Formato, 1997.

VELHO, L.; AFONSO, G. B. Cuaracy Ra’angaba: O Céu dos Tupi-Guarani. Documentário Etnodoc. Petrobrás, 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=obuRxNgAh6c. Acesso em: 21 nov. 2018.

Published
2022-12-26
Section
Artigos de Iniciação Científica