Research in digital databases: a possible method in the History of Education

  • Bruna Luiz dos Santos IFRS - Campus Osório
  • Lorrana dos Santos Gouvêa IFRS - Campus Osório
  • Maria Augusta Martiarena de Oliveira IFRS - Campus Osório
Keywords: Research, Digital collections, E-History of Education

Abstract

Current research originates from the need to access physical databases due to difficulties caused by the Covid-19 pandemic. In fact, several studies were discontinued since physical databases were closed. A brief exposition on databases and on e-History of Education is forwarded aiming at discussing possibilities of use of databases corroborating with less common perspectives of historical research. Methodologically, this research develops from the systematization of digital documents, which originally had other types of support. Finally, research in digital spaces contributes towards the democratization of access to previously ‘lost’ sources. It may be a method in the development of research in the History of Education.

Author Biographies

Bruna Luiz dos Santos, IFRS - Campus Osório
Acadêmica do curso de Letras Português/Inglês do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Osório, e bolsista PIBIC-CNPq no projeto História da Educação, Educação Profissional e das relações Trabalho e Educação no Litoral Norte gaúcho (séculos XIX, XX e XXI).
Lorrana dos Santos Gouvêa, IFRS - Campus Osório
Acadêmica do curso de Letras Português/Inglês do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Osório, e bolsista PROBIC-FAPERGS no projeto História da Educação, Educação Profissional e das relações Trabalho e Educação no Litoral Norte gaúcho (séculos XIX, XX e XXI).
Maria Augusta Martiarena de Oliveira, IFRS - Campus Osório
Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel), e Pós-doutorado em Educação, História e Políticas pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Osório.

References

CASTELLS, Manoel. A sociedade em rede. 6 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

MARTINS, Dalton Lopes.; DIAS, Calíope Victor Spíndola de Miranda. Acervos Digitais: perspectivas, desafios e oportunidades para as instituições de memória no Brasil. Cetic. Brasília, n° 3, p. 1-13, set. 2019. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/1/18151020190930-ano-xi-n-3-acervos-digitais.pdf. Acesso em: 26 de Abril de 2022.

OLIVEIRA, Irabel Lago de. Etnografia digital: o uso das TIC na pesquisa social,
novos métodos de observar. Tabuleiro de Letras, Salvador, v. 12, n. 1, p. 190-203,
jun. 2018. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/4624. Acesso
em: 05 nov. 2021.

RAZZINI, Marcia de Paula Gregorio. Acervos e pesquisas em História da Educação: das vitrines do progresso aos desafios da conservação digital. História da Educação, ASPHE/FaE/UFPel: Pelotas, v. 12, n. 25, p. 131-151, maio/ago.2008. Disponível em: .Acesso em: 02 ago. 2021.

SOUZA, Rosa Fátima de. Acervos digitais e preservação de fontes para a História da Educação Rural no Brasil. Poíesis Pedagógica, Catalão-GO, v.12, n.2, p. 192-208, jul./dez.2014.Disponívelem:. Acesso em: 02 ago. 2021.

VASCONCELOS, Maria Celi Chaves. Pesquisa em História da Educação: Acervos, arquivos e a utilização de fontes. FRONTEIRAS: Journal of Social, Technological and Environmental Science, Anápolis/GO, v.3, n.3, p. 33-47, jul./dez. 2014. Disponível em: . Acesso em: 23 jul. 2021.

VIDAL, Diana. 2000. Fim do mundo do fim: avaliação, preservação e descarte documental. In: Faria Filho LM. Arquivos, fontes e novas tecnologias: questões para a história da educação. Campinas: Autores Associados, p. 31-43.

VIDAL, Diana. História da Educação: trajetórias e perspectivas (nacional e internacional). Palestra proferida no 26º encontro da ASPHE, Pelotas/RS, 03 nov. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=os1q9SoBI_s. Acesso em: 24 nov. 2021.
Published
2022-12-26
Section
Artigos de Iniciação Científica