INCLUSIVE EDUCATION: THE INSERTION OF CHILDREN WITH DEFICIENCY IN THE SCHOOL NETWORK
DOI:
https://doi.org/10.17765/1518-1243.2020v22n2p195-206Keywords:
Children with deficiency, Education, Inclusion, School networkAbstract
The theme on the inclusion process in the educational network has been debated incessantly in the municipality of Três Rios in the state of Rio de Janeiro, Brazil. Information on experiences through research is forwarded by a bibliographic survey and field research, based on a greater approach with children with mental deficiency and other agents that participate in the inclusion policies. Another aspect to be taken into consideration consists of national data that underscore the growing number of children with mental needs that are being enrolled in school year by year. Current research aims at in-depth knowledge on situation and interference of the social and environmental medium with the teaching-learning process of children with mental deficiency, coupled to diagnosis of deficient children´s situation. The discussion is a contribution to cope with the difficulties of the inclusion process of children with deficiency.References
ALMEIDA, N. L. T. O Serviço Social na Educação. Revista Inscrita, Brasília, n. 6, p. 19-24, 2000.
AMARANTE, N. C. A questão da deficiência na sociedade contemporânea: possibilidades e limites da intervenção do serviço social. Rio de Janeiro: CIEE/RJ, 2014.
BATISTA, C. A. M.; FERNANDES, A. C.; FIGUEIREDO, R. V.; GOMES, A. L. L.; MANTOAN, M. T. E.; SALUSTIANO, D. A. Formação continuada a distância de professores para o atendimento educacional especializado. Brasília: SEESP; SEED; MEC, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/aee_dm.pdf. Acesso em: 04 jun. 2020.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pessoas com deficiência. 2010. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/criancas/brasil/nosso-povo/19622-pessoas-com-deficiencia.html Acesso em: 05 jun. 2020.
IBGE. Pesquisa Nacional de Saúde: 2013: acesso e utilização dos serviços de saúde, acidentes e violências: Brasil, grandes regiões e unidades da federação. IBGE, Coordenação de Trabalho e Rendimento. Rio de Janeiro: IBGE, 2015. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv94074.pdf Acesso em: 23 jun. 2020.
INEP. Resumo Técnico: Censo da Educação Básica Estadual 2019. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2020. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/0/Notas+Estat%C3%ADsticas+-+Censo+da+Educa%C3%A7%C3%A3o+B%C3%A1sica+2019/43bf4c5b-b478-4c5d-ae17-7d55ced4c37d?version=1.0. Acesso em: 23 jul. 2020.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Apresentação Fundeb. Site. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/fundeb Acesso em: 24 set. 2020.
MONTOYA, A. O. D. Piaget e a criança favelada: epistemologia genética, diagnóstico e soluções. Petrópolis: Vozes, 1996.
PÁEZ, C. S. M. A integração em processo: da exclusão à inclusão. In: ESCRITOS da criança. n. 06. Porto Alegre: Centro Lydia Coriat, 2001.
PAULON, S. M.; FREITAS, L. B. L.; PINHO, S. G. Documento Subsidiário à Política de Inclusão. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria da Educação Especial, 2005.
SANCHES, I.; TEODORO, A. Da integração à inclusão escolar: cruzando perspectivas e conceitos. Revista Lusófona de Educação, 2006, 8, p. 63-83.
SAVIANI, D. A nova lei da educação. LDB, trajetória, limites e perspectivas. Campinas: Autores Associados, 1997.
SOARES, M. C. C. Banco Mundial: políticas e reformas. In: TOMMASI, L.; WARDE, M. J.; HADAD, S. (org.). O Banco Mundial e as políticas educacionais. São Paulo: Cortez: PUC-SP, 1996. p. 15-40.
SOUZA, H. G.; SILVA, G. M. M. Política e Legislação da Educação. 2016. Disponível em: https://md.uninta.edu.br/geral/politicas_e_legislacao_da_educacao/pdf/Politicas%20Educacionais_Livro.pdf. Acesso em: 23 mai. 2020.
TORRES, R. M. Melhorar a qualidade da educação básica? As estratégias do Banco Mundial. In: TOMMASI, L.; WARDE, M. J.; HADAD, S. (org.). O Banco Mundial e as políticas educacionais. São Paulo: Cortez: PUC-SP, 1996. p. 125-193
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Editorial Board is authorized to make certain changes in the original text to comply with bibliographical norms, orthography and grammar, so that standards in language and style may be maintained. However, the author´s style will be preserved. The concepts developed by the authors are their exclusive concern and responsibility.In case of approval, the e-mail of acceptance will contain a Letter of Copyright with authors´ name, personal data, and signature of all authors.