Orange juice industry in Brazil: position of its main agents in the process of value co-creation theory

  • Irene Raguenet Troccoli Universidade Estácio de Sá - UNESA
  • Joyce Gonçalves Altaf Universidade Estácio de Sá - UNESA
Keywords: Orange, Value Co-creation Theory, Strategy, Orange Juice Industry, Relation Coordination.

Abstract

The Brazilian citrus industry, especially the São Paulo’s section, has historically shown power clashes between its two principal agents, namely orange and orange juice producers. When the positioning of these agents within a strategy network and relationship is taken into consideration, it is normal that they co-create. However, this fact has not produced any results due to the conflict which still endures in the productive segment. Current research presents a historical review of the main events of this relationship and forwards the main points of the Value Co-Creation Theory. Benefit status of opportunities of joint value creation in this particular segment under the aegis of the above-mentioned theory is also investigated.

Author Biographies

Irene Raguenet Troccoli, Universidade Estácio de Sá - UNESA
Dossui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1978), mestrado em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1992) e doutorado em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2002). Atualmente é professora do Mestrado Profissional em Administração e Desenvolvimento Empresarial da Universidade Estácio de Sá (dedicação exclusiva), professora de Marketing de Servicos no curso de MBA em Marketing Estratégico da UFF, e membro do corpo editorial da revista acadêmica Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, da UFF. Atuou como analista sênior na Embratel durante 8 anos, nas áreas de Marketing Estratégico, de Planejamento Estratégico, e Financeira. Tem experiência nas áreas de Economia e Administração, com ênfase em Marketing e em Estratégias Empresariais, atuando principalmente nos seguintes temas: marketing de serviços, fidelização do consumidor, estratégias empresariais, grupos estratégicos e redes de relacionamento.
Joyce Gonçalves Altaf, Universidade Estácio de Sá - UNESA
Mestre em Administração de Empresas pela Universidade Estácio de Sá; Docente no Instituto Vianna Júnior. E-mail: jgaltaf@yahoo.com.br
Published
2010-08-30
Section
Agrobusiness