THE ENTERPRISING PROFILE OF STUDENTS IN ACCOUNTING AND ADMINISTRATION UNDERGRADUATE COURSES IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN VIÇOSA, BRAZIL

  • Evandro Sena Ramalho Escola de Estudos Superiores de Viçosa
  • Michelle Barbosa Soares Universidade Federal de Viçosa
  • Evandro Rodrigues de Faria Universidade Federal de Minas Gerais
  • Márcio Augusto Gonçalves Professor do Cepead/UFMG
  • Lília Paula Andrade Graduação em Administração (UFLA), Mestre em Administração (UFLA); Professora na FAGAMMON (Faculdade Presbiteriana Gammon) em Lavras - MG
Keywords: Entrepreneurship, Enterprising education, Enterprising profile

Abstract

The entrepreneurship profile of undergraduate students in Accounting, Administration and Technology of Management Processes in Visoça MG Brazil is assessed and a comparison is made between first-year and school-leaving students. Current descriptive and exploratory research comprised a sample of 300 students from four higher education institutions (ESUV, UFV, UNIVIÇOSA and UNOPAR). Data were collected by a structured questionnaire with ten characteristics: “Self-reliance”; “Leadership”; “Team work”; “Facing calculated risks”; “Dedication and commitment”; “Persistence”; “Planning”; “Search for an Opportunity” and “Innovation”. Results revealed that, although 50% of the students had an entrepreneurship trend, there was no significant increase in any of the attributes when first-year and school-leaving students were compared. Students failed to develop their entrepreneurship ideal during the course years.

Author Biographies

Evandro Sena Ramalho, Escola de Estudos Superiores de Viçosa
Bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Viçosa
Michelle Barbosa Soares, Universidade Federal de Viçosa
Fisioterapeuta pela Universidade Presidente Antônio Carlos. Mestranda em Economia Doméstica pela Universidade Federal de Viçosa.
Evandro Rodrigues de Faria, Universidade Federal de Minas Gerais
Doutor em Administração pelo CEPEAD/UFMG
Márcio Augusto Gonçalves, Professor do Cepead/UFMG
Ph.D. em Administração pela Aston University, Inglaterra. Professor da Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil.
Lília Paula Andrade, Graduação em Administração (UFLA), Mestre em Administração (UFLA); Professora na FAGAMMON (Faculdade Presbiteriana Gammon) em Lavras - MG
Graduação em Administração (UFLA), Mestre em Administração (UFLA); Professora na FAGAMMON (Faculdade Presbiteriana Gammon) em Lavras - MG
Published
2016-08-03
Section
Artigos Originais