DISCOURSE ANALYSIS THROUGH A CONTEXTUALIZED INTERPRETATION OF THE POETRY BY JOÃO CABRAL DE MELO NETO
Abstract
Current paper is a bibliographical study on the idea of context, from the simplest perspectives to in-depth and specific ones. These ideas are understood with other equally important terms used in ethno-biographical research works, such as historical, geographical, social and cultural contexts. Social contexts are indivisible and constantly dialoging with the concept of situational context that acquires different meanings within contextualization in a metalinguistic process without any precedence in language. Several concepts have been studied in depth and contacts with usages in their most objective stance have been established, or rather, the use of the concept within the lexical-semantic situation and in its original and subjective application, or rather, the linguistic and literary situation. Several peripheral concepts to the vocabulary have been listed. They are essential for the understanding of their usage through experience, words and expressions and the analysis of poetical texts by João Cabral, one of the canonical writers in Brazilian literature.References
ANDRADE, M. L. C. O. Digressão: uma estratégia na condução do jogo textual–interativo. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1995.
ARMENGAUD, F. A pragmática. Tradução: Marcos Macionilo. São Paulo: Parábola, 2006.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1979.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
BECHARA, E. Moderna gramática portuguesa. 31. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001.
COSERIU, E. Linguística del texto: introducción a la hermenêutica del sentido. Edición de Óscar Loureda Lamas. Madri: Arco Libros, 2007.
COSTA, I B. Forma e contexto na linguística do texto de Eugenio Coseriu. In: SIMPÓSIO COSERIU MEMÓRIA E ATUALIDADE INTEGRADO AO XV CONGRESSO INTERNACIONAL DE LA ALFAL, 15., 2008, Anais [...]. Montevideo, Uruguai: Universidad de la República, Universidade Federal do Paraná, 2008.
COSTA VAL, M. G. Redação e textualidade. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
GERALDI, J. W.; ILARI, R.. Semântica. São Paulo: Ática, 1990.
HALLIDAY, M. A.K.; HASAN, R. Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. New York: Oxford Press, 1989.
HALLIDAY, M. A.K. An introduction to functional grammar. London: Edward Arnold, 1994.
HOUAISS, A. Dicionário Houaiss online 2014. Disponível em: www.houaiss.online.com.br. Acesso em: 29 jun. 2019.
KOCH, I. V. O texto e a construção do sentido. São Paulo: Contexto, 1997.
LOPES, E. Fundamentos da Linguística Contemporânea. São Paulo: Cultrix, 1999.
MACHADO, R. F. Sentido, estrutura e contexto situacional. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS DE GENEROS TEXTUAIS, 2009. Caxias do Sul. Anais [...]. Caxias do Sul: UFCS, 2009.
MARCHUSCHI, L. A. Linguística de texto: o que é e como se faz? São Paulo: Parábola, 2012.
MELO NETO, J. C. Poemas para ler na escola. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010.
PLATÃO, F. S.; FIORIN, J. L. Para entender o texto: leitura e redação. São Paulo: Ática, 2001.
VELOSO, C. Reconvexo. In: BETHÂNIA, Maria. Memória da pele. Polygram discos, 1989. 1 disco vinil.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizado pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)