Employability and workability: training and insertion of nurses in the job market

Keywords: Employment, Nursing, Teaching, Nursing Graduates, Job market

Abstract

Current paper identifies and describes the process of employability and workability of college-leaving graduate students in Nursing of a university in Rio de Janeiro, Brazil. Method: An exploratory, retrospective, descriptive and quantitative study of graduates in Nursing during the 1986-2018 period. Survey of data by Google Forms sent by e-mail, approved by CEP, protocol n. 3.592.160. Results: 192 students participated, organized in three groups according to university entrance norms: Resolution 4/1972 = 17; Decree 1721/94 = 41; National Curricular Guidelines 3/2001 = 134. Insecurity of the recently graduated student in the process of employability and efforts to enter and maintain themselves in the market, coupled to the workability experienced during their professional carrier. Conclusion: as a rule, professionals continued within the specific health area, whereas those with a general diploma achieved the highest satisfaction, autonomy, salaries and professional acknowledgement.

Author Biographies

Margarete Bernardo Tavares da Silva, UNIGRANRIO/AFYA e FIOCRUZ
PhD in Sciences, Adjunct Professor Master 1 at the University of Grande Rio-AFYA, Duque de Caxias-RJ/Brazil. Technologist in Public Health at FIOCRUZ/RJ/Brasil
Rhayssa de Souza Maciel, UNIGRANRIO/AFYA
Student of the ninth period of the Undergraduate Program in Nursing at the University of Grande Rio-AFYA, Duque de Caxias-RJ/Brazil
Bruno Rosa da Silva, UNIGRANRIO/AFYA
PIBIC-FUNADESP, student of the ninth period of the Undergraduate Program in Nursing at the University of Grande Rio-AFYA, Duque de Caxias-RJ/Brazil

References

1. Püschel VAA, Costa D, Reis PP, Oliveira LB, Carbogim FDC. Nurses in the labor market: professional insertion, competencies and skills. Rev Bras Enferm. 2017 Nov-Dec;70(6):1220-26. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0061

2. Mirzaa N, Manankil-Rankinb L, Prenticec D, Hagermand LA, Draenose C. Practice readiness of new nursing graduates: A concept analysis. Nurse Educ Pract. 2019;37:68-74. doi: https://doi.org/10.1016/j.nepr.2019.04.009

3. Maciel JD. Competências para a empregabilidade nas organizações. Rev Acad Eletr Sumaré [internet]. 2011 [acesso em 2022 Mar 13];6(2). Disponível em: https://docplayer.com.br/1986772-Competencias-para-a-empregabilidade-nas-organizacoes.html

4. Bulhões DMS, Vasconcelos ABL, Leite E. Trabalhabilidade: o caminho para o empreendedorismo. JPB Review [internet]. 2016 [acesso em 2022 Mar 13];1(1):30-9. Disponível em: http://www.spell.org.br/documentos/ver/47846/trabalhabilidade--o-caminho-para-o-empreendedorismo/i/pt-br

5. Ladeira MRM, Oliveira MC, Melo-Silva LL, Taveira MC. Adaptabilidade de carreira e empregabilidade na transição universidade-trabalho: mediação das respostas adaptativas. Psico-USF. 2019 jul./set.;24(3):583-95. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1413-82712019240314

6. Gomes J, Gamboa V, Paixão O. Intenções de procura de emprego no ensino superior: Empregabilidade percebida e autoeficácia. Rev Bras Orientac Prof. 2019 jul./dez.;20(2):85-94. doi: http://dx.doi.org/10.26707/1984-7270/2019v20n2p85

7. Silva MBT, Mascarenhas JS, Hora DL, Souza CTV. Evolução histórica dos currículos no setor privado contribuindo para a identidade da Enfermagem 1981-2013. Rev Práxis. 2018;10(20):23-33. doi: https://doi.org/10.47385/praxis.v10.n20.800

8. Brasil. Câmara dos Deputados. Decreto-Lei nº 200, de 25 de fevereiro de 1967 [internet]. Brasília: Câmara dos Deputados; 1967 [acesso em 2020 jan 30]. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1960-1969/decreto-lei-200-25-fevereiro-1967-376033-normaatualizada-pe.html

9. Lima RS, Silva MAI, Andrade LS, Góes FSN, Mello MA, Gonçalves MFC. Construction of professional identity in nursing students: qualitative research from the historical-cultural perspective. Rev Latinoam Enferm. 2020;28:e3284. doi: https://doi.org/10.1590/1518-8345.3820.3284

10. Ministério da Educação (BR). Resolução nº 04-72, de 25 de agosto de 1972. Rev Bras Enferm. 1973 jul./set.:26(4-5):361-3. doi: https://doi.org/10.1590/0034-716719730005000017

11. Brasil. Presidência da República (BR). Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990 [internet]. Brasília: Casa Civil; 1990 [acesso em 2020 jan 30]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8080.htm

12. Brasil. Ministério da Educação e do Desporto (BR). Portaria nº 1.721, de 15 de dezembro de 1994 [internet]. Brasília: Ministério da Educação; 1994 [acesso em 2021 jan 30]. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=69&data=16/12/1994

13. Conselho Nacional de Educação (BR). Resolução CNE/CES nº 3, de 7 de novembro de 2001 [internet]. Brasília: CNE; 2001 [acesso em 2020 jan 30]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES03.pdf

14. Santos IH, Marum VL, Lanza LB. Currículo inovador e mercado de trabalho no olhar dos egressos de enfermagem. Braz J Develop. 2021;7(6):63725-44. doi: https://doi.org/10.34117/bjdv7n6-652

15. Silva ANC, Moreira DP, Freitas CMA, Teixeira AKS, Pinheiro ARM. Estágio extracurricular de enfermagem: estratégia para a formação profissional. Enferm Foco. 2019;10(4):129-35. doi: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2019.v10.n4.1880

16. Freitas MAS, Araujo MRN. As Redes de Atenção à Saúde nos 30 anos do Sistema Único de Saúde: histórias, propostas e desafios. Rev Bras Pol Public. 2018;8(3):14-33. doi: https://doi.org/10.5102/rbpp.v8i3.5739

17. Machado MH, Koster I, Aguiar Filho W, Wermelinger MCMW, Freire NP, Pereira EJ. Mercado de trabalho e processos regulatórios – a enfermagem no Brasil. Cienc Saude Colet. 2020;25(1):101-12. doi: https://doi.org/10.1590/1413-81232020251.27552019

18. Lacerda MR, Costenaro RGS. Metodologias da pesquisa para a enfermagem e a saúde: da teoria à prática. Porto Alegre: Moriá; 2018.

19. UNIGRANRIO. Conheça a Unigranrio [internet]. 2021 [acesso em 2021 nov 17]. Disponível em: http://www.unigranrio.com.br/vestibular/conheca-a-unigranrio.php

20. López-Entrambasaguas OM, Calero-García MJ, Díaz-Meco-Niño AM, Martínez-Linares JM. Quality Assurance in Nursing Education: A Qualitative Study Involving Students and Newly Graduated Nurses. Int J Environ Res Public Health. 2019 Dec 29;17(1):240. doi: https://doi.org/10.3390/ijerph17010240

21. Clapis MJ, Corrêa AK, Aredes NDA, Lunardello RBV, Souza MCBM. Professional insertion of registered nurses: a study with alumni. Rev Esc Enferm USP. 2021;55:e03745. doi: https://doi.org/10.1590/S1980-220X2020013003745

22. Soares ACM, Solange, MP. Inserção profissional dos recém-formaos em serviço social: uma abordagem geral. Cad Hum Perspect [internet]. 2018 [acesso em 2022 jan 30];2(2):101-15. Disponível em: https://www.cadernosuninter.com/index.php/humanidades/article/view/621

23. Barros A. Crenças de carreira na transição do ensino superior para o trabalho. Rev Bras Orient Prof. 2018 jul./dez.;19(2):133-42. doi: http://dx.doi.org/1026707/1984-7270/2019v19n2p133

24. Ramos PA, Gonçalves HS, Oliveira ABB, Nóbrega SSGS. A trabalhabilidade em época de pandemia: seus fatores e as implicações da covid-19 no trabalho. Rev Bras Cont Gest. 2021;10(18):18-33. doi: http://dx.doi.org/10.5965/2316419010152021018

25. Barbosa ACS, Luiz FS, Friedrich DBC, Püschel VAA, Farah BF, Carbogim FC. Perfil de egressos de Enfermagem: competências e inserção profissional. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2019;27:e3205, DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1518-8345.3222.3205

26. Galindo IS. O enfermeiro recém-formado em unidade de terapia intensiva adulto: entre desafios teóricos e práticos da profissão [dissertação de mestrado]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina; 2018. 112 p.

27. Arnone A, Vicario M. Organizational well-being and job satisfaction: cross-sectional study in a nurses' group. Prof Inferm. 2021 Oct/Dec;74(4):260. doi: https://doi.org/10.7429/pi.2021.744260a

28. Machado MH. Perfil da enfermagem no Brasil: relatório final – Brasil [internet]. Rio de Janeiro: Fiocruz/Cofen; 2017.

29. Santos CM. O precariado escondido sob o véu da formação profissional: o caso das residências em área profissional da saúde [dissertação]. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz; 2018. Rio de Janeiro, – Rio de Janeiro, 2018. 169 p.

30. Meira MDD, Oliveira GS, Silva MCH, Kurcgant P. Avaliação por egressos como indicador de qualidade do processo de formação na graduação. Rev Cien Ger. 2018;22(35):68-74. doi: https://doi.org/10.17921/1415-6571.2018v22n35p68-74

Published
2022-12-07
Section
Artigos Originais