Permanent education and professional qualification for basic health care

  • Kênia Souto Moreira Universidade Estadual de Montes Claros, Departamento de Saúde Mental e Coletiva, Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Cuidado Primário em Saúde, Montes Claros, MG, Brasil.
  • Cássio de Almeida Lima Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Saúde, Sociedade e Ambiente, Diamantina, MG, Brasil.
  • Maria Aparecida Vieira Universidade Estadual de Montes Claros, Departamento de Enfermagem, Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Cuidado Primário em Saúde. Montes Claros, MG, Brasil.
  • Simone de Melo Costa Universidade Estadual de Montes Claros, Departamento de Odontologia, Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Cuidado Primário em Saúde. Montes Claros, MG, Brasil.
Keywords: Staff Development, Health Services Research, Quality of Health Care, Primary Health Care

Abstract

Family health teams were evaluated with regard to permanent education and professional qualification for basic health care. Current quantitative, transversal and analytic research was undertaken in a municipality in the north of the state of Minas Gerais, Brazil, where data on 75 teams were collected in 2014 through the Self-Evaluation for the Improvement of Access and Quality of Basic Care. Two items for quality standard in permanent education and qualification were taken into account. Statistical analysis was performed by IBM SPSS 22.0, with bi-variate analyses at p<0.05 significance level. Positive self-evaluation predominated, with mean 15.2 marks, or rather, 53.3% for teams classified as very satisfactory; 26.7% as satisfactory; 20.0% as fair, with higher classification for the urban teams rather than the rural ones (p<0.05). Permanent education is still an item on the agenda of pro¬fessionals. Professional qualification is encouraged for the acquisition of competence and capacity in Basic Health Care.

Author Biographies

Kênia Souto Moreira, Universidade Estadual de Montes Claros, Departamento de Saúde Mental e Coletiva, Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Cuidado Primário em Saúde, Montes Claros, MG, Brasil.
Enfermeira. Mestre em Cuidado Primário em Saúde, Universidade Estadual de Montes Claros. Montes Claros, MG, Brasil.
Cássio de Almeida Lima, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Saúde, Sociedade e Ambiente, Diamantina, MG, Brasil.
Enfermeiro. Mestrando, Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Saúde, Sociedade e Ambiente, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Diamantina, MG, Brasil.
Maria Aparecida Vieira, Universidade Estadual de Montes Claros, Departamento de Enfermagem, Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Cuidado Primário em Saúde. Montes Claros, MG, Brasil.
Enfermeira. Doutora em Ciências. Professora, Programa de Pós-graduação em Cuidado Primário em Saúde, Departamento de Enfermagem, Universidade Estadual de Montes Claros. Montes Claros-MG, Brasil.
Simone de Melo Costa, Universidade Estadual de Montes Claros, Departamento de Odontologia, Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Cuidado Primário em Saúde. Montes Claros, MG, Brasil.
Cirurgiã-Dentista. Doutora em Odontologia-Saúde Coletiva. Professora, Programa de Pós-graduação em Cuidado Primário em Saúde, Departamento de Odontologia, Universidade Estadual de Montes Claros. Montes Claros-MG, Brasil.

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Published
2017-07-21
Section
Artigos Originas - Promoção da Saúde