Cognitive and linguistic development and psychic risk history in two-year-old children

  • Maria Fernanda Almeida Silva Universidade Federal de Santa Maria, Departamento de Psicologia
  • Inaê Costa Rechia UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA
  • Sabrina Felin Nunes Universidade Federal de Santa Maria / Departamento de Fonoaudiologia
  • Ana Paula Ramos de Souza Universidade Federal de Santa Maria/Departamento de Fonoaudiologia e Psicologia
Keywords: Child Development, Cognition, Language, Risk, Autistic disorder

Abstract

Current study analyzes agreement between the questionnaire Clinical Risk Indicators for Children Development (URDI) and the Modified Checklist for Autism in Toddlers (M-CHAT) to detect psychic risks and investigate the possible relationship between psychic risk and alterations in cognitive development and language acquisition. Twenty children, between one and 24 months old, were evaluated in a cohort research by IRDI (from incomplete 4 months till 18 months), M-CHAT and Bayley III (18 and 24 months). There was a significant statistical correlation (p=0.004) between language alteration in Bayley III and M-CHAT at 18 months. Children with psychic risk (IRDI-18 months) and low performance in Bayley III were reported. Although lack of concordance between IRDI and M-CHAT was detected, analysis between risk in M-CHAT and language alterations by Bayley III scale evidenced deep linguistic limitations in autism risk cases.

Author Biographies

Maria Fernanda Almeida Silva, Universidade Federal de Santa Maria, Departamento de Psicologia
Mestre em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia/UFSM
Inaê Costa Rechia, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA
Pós-doutorado em Distúrbios da Comunicação Humana pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) Departamento de fonoaudiologia.
Sabrina Felin Nunes, Universidade Federal de Santa Maria / Departamento de Fonoaudiologia
Doutoranda em Distúrbios da Comunicação Humana pelo Programa de Pós-Graduação em Distúrbios da Comunicação Humana/UFSM
Ana Paula Ramos de Souza, Universidade Federal de Santa Maria/Departamento de Fonoaudiologia e Psicologia
Pós-Doutorado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Docente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Maria (RS)

References

Laznik MC, Touati B. Distinção clínica e teórica entre autismo e psicose na infância. São Paulo: Instituto Langage; 2016.

Jerusalinsky A. Indicadores de risco: como a psicanálise pode proteger os bebês. In: Jerusalinsky A. (Org.) Dossiê autismo. São Paulo: Instituto Langage; 2015. p. 418-33.

Laznik MC, Pelabon C. Caso clínico de um bebê a risco de autismo: Leo e “la vraie vie”. In: Parlato-Oliveira E, Cohen D. (Org.). O bebê e o outro: seu entorno e suas interações. São Paulo: Instituto Langage; 2017. p. 159-70.

Ambrós TMB, Correa AN, Oliveira LD, Souza APR. A musicalização como intervenção precoce junto a bebê com risco psíquico e seus familiares. Rev. latinoam. psicopatol. fundam, 2017;20(3):560-78.

Trevarthen C, Delafield-Butt JT. Autism as a developmental disorder in intentional movement and affective engagment. Front Integr Neurosci, 2013;7(49):1-16.

Kupfer MCM, Jurusalinsky AN, Bernardino LMF, Wanderley D, Rocha PSB, Molina SE, et al. Valor preditivo de indicadores clínicos de risco para o desenvolvimento infantile: um estudo a partir da teoria psicanalítica. Lat .Am. Journal of Fund. Psychopath, 2009;6(1):48-68.

OUSS L, Saint-Georges C, Robel L, Bordeau N, Laznik MC, Crespin GC, et al. Infants engagment and emotion predictors of autism or intelectual disability in West Syndrome. Eur. Child Adolsc. Psychiatry, 2014; 23(3):143-9.

OLLIAC B, Crespin G, Laznik MC, El Ganouni OCI, Sarradet JL, Bauby C, et al. Infant and dyadic assessment in early community-based screening for autism spectrum disorder with PREAUT grid. PLOS ONE, 2017, 0188831:1-22.

Flores MR, Smeha LN. Bebês com risco de autismo: o não olhar do médico. Ágora, 2013;16(especial):141-57.

Tamanaha AC, Mateleto MRF, Perissionoto J. The interference of expressive language status on autism behaviour check list scores in verbal and non-verbal autistic children. Audiol Commun Res., 2014; 19(2):167-70.

Polyak A, Kubina RM, Girirajan S. Comorbity of intelectual disability confounds ascertainment of autism: implications for genetic diagnosis. American J Med Genet, Neuropsychiat Genet, 2015;part B( 9999):1-9.

MURATORI, F. O diagnóstico precoce no autismo: guia prático para pediatras. Salvador: Núcleo Interdisciplinar de Intervenção Precoce da Bahia; 2014. 89p.

Bayley Scales of Infant and Toddler Development. Third edition. Administration Manual. San Antonio, TX: The Psychological Corporation; 2006.

Crestani AH, Moraes AB, Souza APR. Análise da associação entre índices de risco ao desenvolvimento infantil e produção inicial de fala entre 13 e 16 meses. Rev. CEFAC, 2015;17(1):169-76.

Published
2018-08-30
Section
Artigos Originais