Cognitive and linguistic development and psychic risk history in two-year-old children

Authors

  • Maria Fernanda Almeida Silva Universidade Federal de Santa Maria, Departamento de Psicologia
  • Inaê Costa Rechia UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA
  • Sabrina Felin Nunes Universidade Federal de Santa Maria / Departamento de Fonoaudiologia
  • Ana Paula Ramos de Souza Universidade Federal de Santa Maria/Departamento de Fonoaudiologia e Psicologia

DOI:

https://doi.org/10.17765/1983-1870.2018v11n2p223-229

Keywords:

Child Development, Cognition, Language, Risk, Autistic disorder

Abstract

Current study analyzes agreement between the questionnaire Clinical Risk Indicators for Children Development (URDI) and the Modified Checklist for Autism in Toddlers (M-CHAT) to detect psychic risks and investigate the possible relationship between psychic risk and alterations in cognitive development and language acquisition. Twenty children, between one and 24 months old, were evaluated in a cohort research by IRDI (from incomplete 4 months till 18 months), M-CHAT and Bayley III (18 and 24 months). There was a significant statistical correlation (p=0.004) between language alteration in Bayley III and M-CHAT at 18 months. Children with psychic risk (IRDI-18 months) and low performance in Bayley III were reported. Although lack of concordance between IRDI and M-CHAT was detected, analysis between risk in M-CHAT and language alterations by Bayley III scale evidenced deep linguistic limitations in autism risk cases.

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Author Biographies

Maria Fernanda Almeida Silva, Universidade Federal de Santa Maria, Departamento de Psicologia

Mestre em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia/UFSM

Inaê Costa Rechia, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA

Pós-doutorado em Distúrbios da Comunicação Humana pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) Departamento de fonoaudiologia.

Sabrina Felin Nunes, Universidade Federal de Santa Maria / Departamento de Fonoaudiologia

Doutoranda em Distúrbios da Comunicação Humana pelo Programa de Pós-Graduação em Distúrbios da Comunicação Humana/UFSM

Ana Paula Ramos de Souza, Universidade Federal de Santa Maria/Departamento de Fonoaudiologia e Psicologia

Pós-Doutorado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Docente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Maria (RS)

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Published

2018-08-30

How to Cite

Silva, M. F. A., Rechia, I. C., Nunes, S. F., & Souza, A. P. R. de. (2018). Cognitive and linguistic development and psychic risk history in two-year-old children. Saúde E Pesquisa, 11(2), 223–229. https://doi.org/10.17765/1983-1870.2018v11n2p223-229

Issue

Section

Artigos Originais