Development, validation and use of educational material on the correct storage of medicine

Keywords: Drug Storage, Health Education, Health Promotion, Validation Study

Abstract

Current methodological study analyzes the construction of printed educational material (PEM) on the correct storage of medicine at home and its validation by 50 users of health service and 52 health professionals/judges. PEM deals with the correct storage of medicine, gradation risks, inefficaciousness and accidental intoxication. Validation of contents was established by Level Content Validity Index (CVI) higher than 0.8 for health professionals/judges who evaluated relevance of data, clarity, text comprehension and illustrations and applicability of the matter. Users analyzed PEM with regard to the parameters appearance, motivation, contents and written organization. All items were considered to be relevant by the evaluators, with mean CVI at 0.96 and 0.94 among health professionals/judges and users respectively. Validated PEM was employed in activities for health promotion as a highly relevant, technical and accessible tool for conscience-awareness on the correct storage of medicines.

Author Biographies

Débora Marques de Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
Acadêmica de Farmácia da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria (RS), Brasil.
Patrícia Romualdo de Jesus, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
Farmacêutica. Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria (RS), Brasil.
Bernardo dos Santos Zucco, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
Acadêmico de Medicina da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria (RS), Brasil.
Émily dos Santos Panosso, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
Farmacêutica. Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria (RS), Brasil.
Verginia Margareth Possatti Rocha, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
Mestre em Saúde Coletiva, docente do Departamento de Saúde Coletiva da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria (RS), Brasil.
Valéria Maria Limberger Bayer, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
Doutora em Ciência de Alimentos, docente do Departamento de Saúde Coletiva da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria (RS), Brasil.
Edi Franciele Ries, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
Doutora em Ciência de Alimentos, docente do Departamento de Saúde Coletiva da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria (RS), Brasil.

References

Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Federal de Farmácia. Resolução nº 467, de 28 de novembro de 2007. Define, regulamenta e estabelece as atribuições e competências do farmacêutico na manipulação de medicamentos e de outros produtos farmacêuticos. Diário Oficial da União, Brasília, 19 dez. 2007.

Cruz MJB, Azevedo AB, Bodevan EC, Araújo LU, Santos DF. Estoque doméstico e uso de medicamentos por crianças no Vale do Jequitinhonha, Minas Gerais, Brasil. Saúde Debate. 2017; 41(114):836-47.

Balk RS, Torres OM, Barbosa TM, Gollino GP, Chies LFS. Avaliação das condições de armazenamento de medicamentos em domicílios do município de Uruguaiana-RS. Saúde (Sta Maria). 2015; 41(2):233-40.

Michelon N. Armazenamento e descarte de medicamentos: caracterização das práticas adotadas por usuários da rede pública de saúde em município do Sul do Brasil. Santa Maria. Monografia [Graduação em Farmácia] – Universidade Federal de Santa Maria. 2018.

Mastroianni PC, Lucchetta RC, Sarra JR, Galduróz JCF. Estoque doméstico e uso de medicamentos em uma população cadastrada na estratégia saúde da família no Brasil. Rev panam salud pública. 2011; 29(5):358–64.

Sinitox. Sistema Nacional de Informações Tóxico-Farmacológicas [homepage na internet]. Casos registrados de intoxicação e ou envenenamento – Brasil 2016. [Acesso em 2018 nov. 29]. Disponível em: https://sinitox.icict.fiocruz.br/dados-nacionais

Neto NMG, Caetano JA, Barros LM, Silva TM, Vasconcelos EMR. Primeiros socorros na escola: construção e validação de cartilha educativa para professores. Acta Paul Enferm. 2017; 30(1):87-93.

Panosso ES, Oliveira DM, Bayer VML, Flores lM, Rocha VMP, Ries EF. Validação de material educativo sobre descarte de medicamentos. In: Vanessa Lima Gonçalves Torres. (Org.). Princípios e Fundamentos das Ciências da Saúde 2ed.Ponta Grossa: Atena Editora, 2018. p. 44-60.

Lopes MVO, Silva VM, Araujo TL. Methods for Establishing the Accuracy of Clinical Indicators in Predicting Nursing Diagnoses. Int J Nurs Knowl. 2012; 23(3):134-9.

Classificação Brasileira de Ocupações. CBO. [Acesso em 2019 nov. 05]. Disponível em: http://www.ocupacoes.com.br/tabela-completa-da-cbo

Polit DF, Beck CT. The Content Validity Index: are you sure you know what’s being reported? Critique and recommendations. Res Nurs Health. 2006; 29(5):489-97.

Oliveira SC, Lopes MVO, Fernandes AFC. Development and validation of an educational booklet for healthy eating during pregnancy. Rev Latino Am Enferm. 2014; 22(4):611-20.

Doak CC, Doak LG, Root JH. Teaching Patients with Low Literacy Skills. 2.ed. Philadelphia: JB Lippincott; 1996.

Benevides JL, Coutinho JFV, Pascoal LC, Joventino ES, Martins MC, Gubert FA, et al. Development and validation of educational technology for venous ulcer care. Rev Esc Enferm USP. 2016; 50(2):306-12.

Pereira LRL, Freitas O. The evolution of pharmaceutical care and the prospect for the Brazil. Braz J Pharm Sci. 2008; 44(4):601-12.

Alexandre NMC, Coluci MZO. Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medidas. Ciênc Saúde Colet. 2011; 16(7):3061-8.

Cunha EM, Andrade GRB, Oliveira CCM, Marques MC, Vargens JMC, Dwyer GO et al. Matriz Avaliativa do Vínculo Longitudinal na Atenção Primária: processo de validação por especialistas. Ciênc Saúde Colet. 2017; 25(2):249-58.

Moura DJM, Moura NS, Menezes LCG, Barros AA, Guedes MVC. Construção de cartilha sobre insulinoterapia para crianças com diabetes mellitus tipo 1. Rev bras enferm. 2017; 70(1):7-14.

Cordeiro LI, Lopes TO, Lira LEA, Feitoza SMS, Bessa MEP, Pereira MLD et al. Validação de cartilha educativa para prevenção de HIV/AIDS em idosos. Rev bras enferm. 2017; 70(4):775-82.

Sousa CS, Turrini RNT, Poveda VB. Tradução e adaptação do instrumento “Suitability Assessment of Materials” (SAM) para o português. Rev Enferm UFPE online. 2015; 9(5):7854-61.

Hadad ACAC, Jorge AO. Continuidade do cuidado em rede e os movimentos de redes vivas nas trajetórias do usuário-guia. Saúde Debate. 2018; 42(esp4):198-210.

Silva JB, Doi GE, Silva LC, Feltrin MI, Zotz TGG, Korelo RIG et al. Satisfação de puérperas após intervenção fisioterapêutica em educação em saúde. Saúde e Pesq. 2019, 12(1):141-50.

Published
2020-09-01
Section
Artigos Originas - Promoção da Saúde