Sources of information on medicines taken by high school students of a public school

Keywords: Internet, Information technology, Drug utilization, YouTube

Abstract

Current paper identifies sources of information on medicines among high school students and discusses the role of the Internet in this process. Cross-sectional, descriptive and analytical survey was conducted with 232 students from a public school in Rio de Janeiro, Brazil. Most students (75.86%) said they had access to information about medicines at school, mainly by teachers (32.48%). Health professionals were identified as the biggest source (42.67%), whereas on the Internet, the most cited tool was YouTube (32.03%). Among students who use the Internet as a source of information, most (76.36%) had used medication in the previous 15 days, did not receive any instructions (60.00%) and regularly self-medicated (44.55%). Results highlight the role of the Internet as a source of information, despite the lack of regulatory mechanisms on what is disseminated, which may compromise the rational use of medicines.

Author Biographies

Thales Brandi Ramos, Universidade Federal Fluminense - UFF
Master’s in Administration and Management of Pharmaceutical Assistance from Fluminense Federal University and Ph.D. Student in Sciences Applied to Health Products from Fluminense Federal University (UFF), Niterói (RJ), Brazil.
Selma Rodrigues de Castilho, Universidade Federal Fluminense - UFF
Ph.D. in BIomedical Engineering (COPPE/UFRJ); Professor at Faculdade de Farmácia from Fluminense Federal University (UFF), Niterói (RJ), Brazil.

References

Conference of Experts on the Rational Use of Drugs. The rational use of drugs: report of the Conference of Experts [Internet]. Nairóbi: World Health Organization; 1985 [citado em 2020 mar. 20]. Disponível em: https://apps.who.int/iris/handle/10665/37174

Sistema Nacional de Informações Tóxico-Farmacológicas. Estatística Anual de Casos de Intoxicação e Envenenamento [Internet]. Rio de Janeiro; 2017 [citado em 2020 mar. 20]. Disponível em: http://www.fiocruz.br/sinitox

Bertoldi AD, Pizzol TSD, Ramos LR, Mengue SS, Luiza VL, Tavares NUL, et al. Sociodemographic profile of medicines users in Brazil: results from the 2014 PNAUM survey. Rev Saúde Pública. 2016;50(suppl. 2).

Internet World Stats. Miniwatts Marketing Group. Population Statistics [Internet]. 2020 [cited in 2020 Feb. 10]. Avaliable in: https://www.internetworldstats.com/stats.htm

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. PNAD Contínua TIC 2016: IBGE Notícias [Internet]. 2018 [citado em 2020 fev. 10]. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/20073-pnad-continua-tic-2016-94-2-das-pessoas-que-utilizaram-a-internet-o-fizeram-para-trocar-mensagens

Silva TC, Silva K, Coelho MAP. O uso da tecnologia da informação e comunicação na educação básica. Anais do Encontro Virtual de Documentação em Software Livre e Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia Online. 2016;5(1).

Pinto ACS, Scopacasa LF. Uso de Tecnologias da Informação e Comunicação na educação em saúde de adolescentes: revisão integrativa. Rev Enferm UFPE online. 2017;11(2):634-44.

Pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil: TIC Kids On-line Brasil [Internet]. São Paulo: Comitê̂ Gestor da Internet no Brasil; 2019 [citado em 2020 fev. 10]. Disponível em: https://cetic.br/publicacao/pesquisa-sobre-o-uso-da-internet-por-criancas-e-adolescentes-no-brasil-tic-kids-online-brasil-2018

Cálculo amostral: calculadora on-line [Internet]. [s.d.] [citado em 2019 abr. 05]. Disponível em: https://comentto.com/calculadora-amostral/

Silva IM, Catrib AMF, Matos VC, Gondim APS. Automedicação na adolescência: um desafio para a educação em saúde. Ciênc Saúde Coletiva. 2011;16(suppl.1):1651-60.

Carmo NM Junior, Silva JRS. (In) visibilidade da escola na discussão sobre o uso racional de medicamentos. Rev Contexto & Educação [Internet]. 2017 [citado em 2020 out. 12]; 32(102):145-69. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/6282

Shehnaz SI, Agarwal AK, Khan N. A systematic review of self-medication practices among adolescents. J Adolesc Health. 2014;55(4):467-83.

Abrahão RC, Godoy JA, Halpern R. Automedicação e comportamento entre adolescentes em uma cidade do Rio Grande do Sul. Aletheia [Internet]. 2013 [citado em 2020 out. 12]; (41):134-53. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-03942013000200011&lng=pt

Pardo IMCG, Jozala DR, Carioca AL, Nascimento SRD, Santucci VCR. Automedicação: prática frequente na adolescência? Estudo em uma amostra de estudantes do ensino médio de Sorocaba. Rev Fac Cien Med Sorocaba. 2013;15(2):11-15.

Bora K, Das D, Barman B, Borah P. Are internet videos useful sources of information during global public health emergencies? A case study of YouTube videos during the 2015-16 Zika virus pandemic. Pathog Glob Health. 2018;112(6):320-8.

Basnet B, Bhattarai S, Khanal A, Upadhyay M, Baruwal A. Quality of YouTube patient information on prostate cancer screening. Proc (Bayl Univ Med Cent). 2019;32(3):361-3.

Sinclair M, Lagan BM, Dolk H, McCullough JEM. An assessment of pregnant women's knowledge and use of the Internet for medication safety information and purchase. J Adv Nurs. 2018;74:137-47.

Gouverneur A, Bourenane H, Chung A, Daguerre C, Devarieux M, Malifarge L, et al. Comment le grand public utilise Internet pour rechercher des informations sur le médicament? Therapies. 2014;69(2):169-75.

Khalil C, Megaly M, Ekladios C, Ibrahim A, Mosleh W, Tawadros M, et al. Evaluation of YouTube as a reliable source for patient education on aortic valve stenosis. Cardiovasc Diagn Ther. 2019;9(4):371-8.

YouTube Insights [Internet]. [s.d.] [citado em 2019 set. 22]. Disponível em: https://youtubeinsights.withgoogle.com/introducao

García Jiménez A, Catalina García B, López de Ayala MC. Adolescents and Youtube: creation, participation and consumption. Prisma Social [Internet]. 2016 [cited in 2020 Oct. 12];(n. esp.):60-9. Avaliable in: https://revistaprismasocial.es/article/view/1314

Trigo L. Youtubers da saúde: a informação de saúde sem mediação jornalística. Comunicação & Inovação [Internet]. 2018 [citado em 2020 out. 12]; 19(39):82-96. Disponível em: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/5031/2396

Madathil KC, Rivera-Rodriguez AJ, Greenstein JS, Gramopadhye AK. Healthcare information on YouTube: A systematic review. Health Informatics J. 2015;21(3):173-94.

Salvador PTCO, Costa TD, Gomes ATL, Assis YMS, Santos VEP. Segurança do paciente: caracterização de vídeos do YouTube. Rev Gaúcha Enferm. [Internet]. 2017 [citado em 2020 out. 12]; 38(1):e61723. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100402&lng=pt&tlng=pt

Oliveira GV, Abreu PA. A divulgação de vídeos de anatomia do sistema nervoso central no YouTube. Saúde e Pesq. 2018;11(3):459-65.

Duke CH, Yin J, Zhang X, Blankenship EB, Akuse SE, Shah GH, et al. Adopting YouTube to promote health: analysis of state health departments. Perm J. [Internet]. 2019 [cited in 2020 Oct. 12]; 23:18-094. Avaliable in: http://www.thepermanentejournal.org/issues/2019/winter/6971-adopting-youtube-to-promote-health-analysis-of-state-health-departments.html

Lema SHF. El uso de YouTube como herramienta para el desarrollo de habilidades sociales en adolescentes de 14 a 17 años [monografia]. Quito: Universidad San Francisco de Quito; 2018. 62 p.

Drozd B, Couvillon E, Suarez A. Medical YouTube Videos and Methods of Evaluation: Literature Review. JMIR Med Educ. 2018;4(1):e3.

Health on the Net Foundation. Código de conduta para sites web em Medicina e Saúde (HONcode) [Internet]. [s.d.] [citado em 2020 fev. 10]. Disponível em: http://www.hon.ch/HONcode/Portuguese

Ramos TB, Bokehi LC, Oliveira EB, Gomes MSA, Bokehi JR, Castilho SR. Informação sobre benzodiazepínicos: O que a internet nos oferece? Cienc Saúde Colet. 2020;25(11):4351-4360.

Published
2021-04-30
Section
Artigos Originais