Motivational factors for student participation in physical education classes in a secondary school in the city of Nampula-North of Mozambique

  • Carlino André Alpaca Universidade Rovuma, Nampula, Moçambique
  • Vicente A. Tembe Universidade Pedagógica de Maputo, Mocambique
  • Joana Aluatinho Universidade Rovuma, Nampula, Moçambique
Keywords: Exercise, Motivation, Physical education

Abstract

The present study aims to analyze the motivational factors for students’ participation in Physical Education classes, at a Secondary School in Nampula city Mozambique-northern. The sample consisted of 150 students from 8th to 12th grade, in both sexes, aged between 13 and 17 years old. For data collection, was used the intrinsic and extrinsic motivation questionnaire prepared by Kobal7, which assesses the identification of intrinsic and extrinsic reasons in Physical Education classes. The results showed that students are extrinsically motivated to attend Physical Education classes.

Author Biographies

Carlino André Alpaca, Universidade Rovuma, Nampula, Moçambique
University of Rovuma, Nampula, Mozambique
Vicente A. Tembe, Universidade Pedagógica de Maputo, Mocambique
Doctor in Social and Human Sciences. Associate Professor of Universidade Pedagógica de Maputo, Moçambique.
Joana Aluatinho, Universidade Rovuma, Nampula, Moçambique
University of Rovuma, Nampula, Mozambique

References

1. Alves FR, Escóssio AP, Amâncio VS, Teixeira FA A. Fatores motivacionais para a prática das aulas de Educação Física no ensino médio. 2016; 14(2): 53-72.

2. Alves F. A satisfação/insatisfação docente: contributos para um estudo da satisfação/insatisfação dos professores efetivos do 3º ciclo do ensino básico e do ensino secundário do distrito de Bragança. Dissertação (Mestrado em Psicologia), Faculdade de Psicologia e de Ciências de Educação, Instituto Superior Politécnico de Bragança, Portugal, 1991.

3. Betti M, Zuliani LR. Educação Física Escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. 2002; 1(1):73-81.

4. Braga J. Motivação de alunos para aulas de Educação Física Escolar. Trabalho de conclusão do curso (Graduação em Educação Física), Brasil, 2016.

5. Deci E, Ryan R. The “What” and “Why” of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior. Psychological Inquiry. 2000; 11(4): 227-268.

6. Ferreira A, Silva ER, Bistafa MM. Nível de motivação nas aulas de Educação Física. Monografia (Graduação em Educação Física) –Universidade Federal de Rondônia, Ji-Paraná, 2004.

7. Kobal M. Motivação intrínseca e extrínseca nas aulas de Educação Física. Dissertação (Mestrado em Educação Física), Campinas, UNICAMP, 1996.

8. Martinelli C, et al. Educação Física no ensino médio: motivos que levam as alunas a não gostarem de participar das aulas. 2006; 2 (5):13-19.

9. Martinelli SC, Genari CM. Relações entre desempenho escolar e orientações motivacionais. Estudos de Psicologia. 2009; 14(1):13 – 21.

10. Marzinek A. A Motivação de Adolescentes nas Aulas de Educação Física. Dissertação (Mestrado em Educação Física), Universidade Católica de Brasília, 2004.

11. Neto L. A participação nas aulas de Educação Física no ensino médio: motivações intrínsecas e extrínsecas. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Educação Física), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

12. Paludo D. A motivação das aulas de Educação Física para estudantes do ensino médio. Trabalho de conclusão do curso (Graduação em Educação Física), Brasil, 2015.

13. Penna AG. Introdução à motivação e emoção. Brasil, 2001.

14. Pereira M. A motivação de adolescentes para a prática da Educação Física: uma análise comparativa de instituição pública e privada. Dissertação (Mestrado em Educação Física), Universidade São Judas Tadeu. Brasil, 2006.

15. Rocha B, Winterstein PJ, Amaral SC. Interação social em aulas de Educação Física. 2009; 3 (23):235-45.

16. Rocha CM. A motivação de adolescentes do ensino fundamental para a prática da Educação Física Escolar. Dissertação (Mestrado em Psicologia do Esporte), Universidade Técnica de Lisboa Faculdade de motricidade Humana, 2009.

17. Souza H, Brito M, Morais R. Análise da motivação intrínseca e extrínseca para a prática da educação física escolar. Trabalho de conclusão do curso (Graduação em Educação Física), Brasil, 2014.

Published
2021-12-20
Section
Artigos Originais