MANDATORY FIRST AID IN SCHOOL: ANALYSIS OF ACT 13.722/2018
Abstract
The concept of children in contemporary society is the product of long historical structuring which generated children´s and adolescents´ rights by specific statute (ECA) and the Constitution. It is also necessary that specific laws guarantee specific situations. Act 13.722/2018 (Law Lucas) investigates the trajectory of Law Lucas in the lower house and discusses it with Laws on integral protection and identifies the principles that guide the production and approval of the law. From the perspective of documental analysis, foregrounded on the Bowe and Ball´s policies cycle theory and Laclau and Mouffe´s Discourse Theory, it may be perceived that most laws in Brazil do not correspond to national needs. They were actually motivated not by popular demands or urgency but depended on latent factors, with mediatic and family influences or political interests that impose a hegemonic discourse instead of a democratic one.References
ARIÉS, P. História social da criança e da família. Tradução de Dora Flaksman. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1981.
BARCELLOS, R; DELLAGNELO, E. A Teoria Política do Discurso como abordagem para o estudo das organizações de resistência: reflexões sobre o caso do Circuito Fora do Eixo. Organ. Soc., Salvador, v. 21, n. 70, jul./set. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-92302014000300004 Acesso em: 2 abr. 2019.
BEGALLI, A.; BETTIATI, A. Entenda o caso. Campinas. Disponível em: https://vailucas.com.br/copia-home-1. Acesso em: 7 mar. 2019.
BRASIL. Lei n. 13.722, de 04 de outubro de 2018. Torna obrigatória a capacitação em noções básicas de primeiros socorros de professores e funcionários de estabelecimentos de ensino públicos e privados de educação básica e de estabelecimentos de recreação infantil. Câmara dos Deputados, Diário Oficial da União - Seção 1 - 5/10/2018, Página 2, Brasília. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2018/lei-13722-4-outubro-2018-787220-publicacaooriginal-156535-pl.html. Acesso em: 3 abr. 2019.
BRASIL. [ECA (1990)]. Estatuto da Criança e do Adolescente, Câmara dos Deputados, Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. DOU de 16/07/1990. Brasília. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 30 ago. 2019.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Projeto de Lei 7077/2014. Obriga os estabelecimentos de ensino, creches e unidades de atenção a idosos a oferecer treinamento de primeiros socorros a seus profissionais. Câmara dos Deputados, 2014. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=605726. Acesso em: 3 set. 2019.
BRASIL. Projeto de Lei 9.560/2018. Estabelece a obrigatoriedade do treinamento dos docentes da educação básica e dos ensinos fundamental e médio em técnicas de primeiros socorros. Câmara dos Deputados, Brasília, 2018. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2167934. Acesso em: 4 set. 2019.
BRASIL. O papel do Poder Legislativo. Câmara dos Deputados, Brasília. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/a-camara/conheca/o-papel-do-poder-legislativo. Acesso em: 24 out. 2019.
BRASIL. Órgãos da Justiça. Tribunal da Justiça do Estado de São Paulo. Disponível em: https://www.tjsp.jus.br/PoderJudiciario/PoderJudiciario/OrgaosDaJustica. Acesso em: 25 out. 2019.
LACLAU, E.; MOUFFE, C. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. Tradução de Joanildo A. Burity, Josias de Paula Jr. e Aécio Amaral. São Paulo: Intermeios; Brasília: CNPq, 2015. (Coleção Contrassensos).
MAGALHÃES, E. Tripartição dos poderes: a estrutura dos poderes do estado democrático de direito brasileiro, adotado pela constituição federal de 1988. 2019. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em Direito) - Universidade de Caxias do Sul. Canela, 2019.
MAIA, A. P. et al. A escola na rede de proteção dos direitos de crianças e adolescentes: guia de referência. São Paulo: Ação Educativa, 2018.
OLIVEIRA, A.; LOPES, A.; A abordagem do ciclo de políticas: uma leitura pela teoria do discurso. Cadernos de Educação, v. 38, p. 19-41, jan./abr. 2011.
PIMENTEL, A. O método da análise documental: Seu uso numa pesquisa historiográfica. Cadernos de Pesquisa, n. 114, p. 179-195, nov. 2001.
REDE não bata, Eduque. Lei Menino Bernardo. Rio de Janeiro. Disponível em: https://naobataeduque.org.br/lei-menino-bernardo/#:~:text=A%20Lei%20Menino%20Bernardo%20. Acesso em: 30 out. 2019.
RAMOS, M. C.; SILVA, E. N. Como usar a abordagem da Política Informada por Evidência na saúde pública? Saúde Debate, Rio de Janeiro, v. 42, n. 116, p. 296-306, jan./mar. 2018.
SHIROMA, E.; CAMPOS, R. F.; GARCIA, R. Decifrar textos para compreender a política: subsídios teórico-metodológicos para análise de documentos. Dossiê - Políticas públicas e Educação no Contexto da Globalização. v. 23, n. 2, 2005.
In case of approval, the e-mail of acceptance will contain a Letter of Copyright with authors´ name, personal data, and signature of all authors.