Knowledge and educational practices of daycare teachers about oral health

Keywords: Comprehensiveness in health, Health Services needs and demands, Unified health system

Abstract

The aim of this study was to identify the knowledge and educational practices of daycare teachers about oral health. This is a qualitative descriptive study, developed with 28 teachers in Manaus, state of Amazonas, Brazil. Data were collected through semi-structured interviews and systematized by thematic content analysis with the support of the word cloud resource. The results showed that, among the 28 (100%) interviewed, 23 completed the undergraduate program and 5 completed undergraduate and graduate programs. The age ranged from 25 to 67 years. The teachers had knowledge about oral health and emphasized the bad habits of the children, which led to caries, and healthy habits. In relation to educational practices, playful technologies have emerged. The teachers' knowledge about oral health was strongly based on caries disease, with indications of the approximation to the preventive care model.

Author Biographies

Ana Paula Dias Ferreira, Universidade do Estado do Amazonas - UEA
Bolsista de Iniciação Científica da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Amazonas (FAPEAM). Graduanda de Odontologia da Escola Superior de Ciências da Saúde (ESA), Universidade do Estado do Amazonas (UEA), Manaus (AM), Brasil.
André Luiz Machado das Neves, Universidade do Estado do Amazonas - UEA
Psicólogo, doutor em Saúde Coletiva pelo Instituto de Medicina Social (IMS) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professor do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva e Programa de Pós-Graduação em Segurança Pública, Cidadania e Direitos Humanos, ambos da Escola Superior de Ciências da Saúde (ESA), Universidade do Estado do Amazonas (UEA), Manaus (AM), Brasil.
Elizabeth Teixeira, Universidade do Estado do Amazonas - UEA
Docente Permanente do Mestrado Profissional - Enfermagem em Saúde Pública (PROENSP-UEA); Docente Permanente do Mestrado Profissional em Saúde da Família (PROFSAUDE-UEA); Docente Colaborador do Mestrado e Doutorado PPGMT, Universidade do Estado do Amazonas (UEA), Manaus (AM), Brasil.

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Published
2022-04-29
Section
Artigos Originas - Promoção da Saúde