Investigating Autism Spectrum Disorder through children's literary works
Investigando o Transtorno do Espectro Autista, através de obras literárias infantis
DOI:
https://doi.org/10.17765/2176-9206.2025v18e13215Keywords:
Children's literature, Autism Spectrum Disorder, School inclusion, Child Development, Family acceptanceAbstract
Objective: The objective of this study was to analyze the challenges faced by people with Autism Spectrum Disorder (ASD) in children's books, the research seeks to inform and give visibility to children with ASD, a theme that has been gaining a lot of notoriety currently. Method: The methodology used in this study consisted of consulting children's books, articles, scientific works, and government booklets published between 2014 and 2024, focusing on the difficulties faced by children with autism spectrum disorder. The main platforms used to obtain data were Kindle, Google Scholar and Scielo. Results: The analysis of literary works aimed at children revealed that literature plays an important role in the appreciation and inclusion of children with ASD. It was observed that several of these works highlight autistic characters, offering representativeness and a view of the experiences and perspectives within the autistic spectrum. In addition, the emphasis on building welcoming environments was highlighted, emphasizing the importance of creating spaces that can provide inclusion and respect for the needs of these children. Conclusion: Therefore, when analyzing these literary works, the importance of children's literature in the construction of appreciation, respect and inclusion of children with autism is observed, especially in school environments.
Downloads
References
1. Braga P, Santos S, Buytendorp A. SED - Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso do Sul [Internet]. Gov.br. [citado 16 de junho de 2024]. Disponível em: https://www.sed.ms.gov.br/wp-content/uploads/2019/05/Cartilha-TEA-E-Book-1.pdf.
2. American Psychiatric Association. Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais - DSM-5-TR [Internet]. Artmed; 2023.
3. Garcia SCM, Do Nascimento MA, Pereira M. Autismo infantil: acolhimento e tratamento pelo sistema único de saúde. Revista Valore. 2017 Aug 2;2(3):155–67. DOI:https://doi.org/10.22408/reva12201735124-135
4. Moreira SM. O livro infantil e sua importância na formação das crianças [dissertação]. Feira de Santana: Universidade Estadual de Feira de Santana; 2021 [Acesso 2024 ago 1]. Disponível em: http://www.sisbi.uefs.br/2021/04/72/O-livro-infantil-e-sua-importancia-na-formacao-das-criancas.html.
5. Koglin P.A. Autismo diferentes nuances do espectro: infância; adolescência; adulto. [e-book Kindle]. São Paulo: S Guerra Design. 2024. [citado 06 ago 2024]. Disponível em: https://www.amazon.com.br/Autismo-diferentes-espectro-inf%C3%A2ncia-adolesc%C3%AAncia-ebook/dp/B0CZS5C4YT/ref=sr_1_1?dib=eyJ2IjoiMSJ9.nLDnfJ-PRuZ-gs1-ndmxiw.8o_qJPHoP-N1MPgu2VKgL8H3QytwFaWmtAgof4LmPVQ&dib_tag=se&qid=1723339793&refinements=p_27%3APaulo+Arnoldo+Koglin&s=digital-text&sr=1-1&text=Paulo+Arnoldo+Koglin
6. Asnis L. Seu nome é David e ele é autista. [e-book kindle]. 1 ed. São Paulo: Cortez Editora. 2023. [citado 10 ago 2024]. Disponível em: https://a.co/d/bHq8HAS.
7. Pinto,R.N.M., et al. Autismo infantil: impacto do diagnóstico e repercussões nas relações familiares. Rev Gaúcha de Enfermagem, v. 37, n. 3, p. e61572, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2016.03.61572
8. RIBEIRO, N.V.; BÉSSIA, J.F. de. As contribuições da família para o desenvolvimento da criança na educação infantil. Anais da Jornada de Iniciação Científica - Faculdades Integradas de Aracruz, 2015.Disponível em: http://www.faacz.com.br/portal/conteudo/iniciacao_cientifica/programa_de_iniciacao_cientifica/2015/anais/as_contribuicoes_da_familia_para_o_desenvolvimento_da_crianca.pdf. Acesso em: 08 Ago 2024.
9. Ebert M, Lorenzini E, Silva EF da. Mothers of children with autistic disorder: perceptions and trajectories. Rev Gaúcha Enferm [Internet]. 2015;[ acesso em 2024 ago 8] 36(1):49–55. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2015.01.43623. 10.1590/1983-1447.2015.01.43623
10. Oliveira Duarte A. E, Aceitação dos pais para o transtorno do espectro autista do filho. Revista Internacional de apoio à inclusão, logopedia, sociedade e multiculturalidade [Internet]. 2019;5(2):53-63. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=574660910005.
DOI: https://doi.org/10.17561/riai.v5.n2.5
11. Meschiatti N. Uma mente diferente. [E-book Kindle]. São Paulo. Tudo! Editora. 2022 [citado 6 de agosto de 2024] disponível em: https://a.co/d/6pXzMOY.
12. Taubman V.A. O menino só [e-book Kindle]. Rio de Janeiro: Editora Zit 2019 [citado 6 de agosto de 2024] Disponível em: https://a.co/d/3eNbKns.
13. Cunha E. Autismo na Escola: Um jeito diferente de aprender [e-book Kindle]. Rio de Janeiro: Editora Wak; 6. 2020. [citado 5 jul 2024]. Disponível em: https://www.amazon.com.br/Autismo-Escola-jeito-diferente-aprender-ebook/.
14. Serra T. Autismo: um olhar a 360º [recurso eletrônico]. São Paulo: Literare Books International; 2020. [citado 10 ago 2024]. Disponível em: https://www.amazon.com.br/Autismo-Olhar-360%C2%BA-Tatiana-Serra/dp/8594552858.
15. Weizenmann LS, Pezzi FAS, Zanon RB. Inclusão escolar e autismo: sentimentos e práticas docentes. Psicologia Escolar e Educacional [online]. 2020, v. 24 [citado 10 Ago 2024], e217841. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-35392020217841 . Epub 30 Nov 2020. ISSN 2175-3539. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-35392020217841.
16. Lemos EL de MD, Salomão NMR, Aquino F de SB, Agripino-Ramos CS. Concepções de pais e professores sobre a inclusão de crianças autistas. Fractal (Niteroi). 2016 Sep;28(3):351–61. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-0292/1229
17. Cruz T. Téo Meu Melhor Amigo. [e-book kindle]. 2. Rio de Janeiro: Editora Imaginação.2023. [citado 10 ago 2024]. Disponível em: https://a.co/d/9ddLXEo
18. Werner A. Meu amigo faz iiiii (portugues edition). 1. Pingue Pongue Educação.2023.
19.Cardoso T. O fone que não toca música: uma história infantil. São Paulo: Editora Coleção Conto com Você. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Saúde e Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para a revista Saúde e Pesquisa implica na transferência da Carta Concessão de Direitos Autorais, pelos autores, dos direitos de publicação digital para a revista após serem informados do aceite de publicação.A Secretaria Editorial irá fornecer da um modelo de Carta de Concessão de Direitos Autorais, indicando o cumprimento integral de princípios éticos e legislação específica. Os direitos autorais dos artigos publicados nesta revista são de direito do autor, com direitos da revista sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações, indicando claramente a revista Saúde e Pesquisa como o meio da publicação original. Em virtude de tratar-se de um periódico de acesso aberto, é permitido o uso gratuito dos artigos, principalmente em aplicações educacionais e científicas, desde que citada a fonte. A Saúde e Pesquisa adota a licença Creative Commons Attribution 4.0 International.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário. Nesses casos, os artigos, depois de adequados, deverão ser submetidos a nova apreciação. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.











