Psychomotor interventions in school children with attention deficit and hyperactivity disorder

  • Siméia Gaspar Palácio Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR), Maringá (PR), Brasil.
  • Adriana Carla Guerra Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR), Maringá (PR), Brasil
  • Aline Vasconcellos Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR), Maringá (PR), Brasil;
  • Mateus Dias Antunes Centro Universitário de Maringá
Keywords: Attention deficit and hyperactivity disorder, Modes in physiotherapy, Health enhancement.

Abstract

The effects of psychomotoricity on the motor performance of school children with attention deficit and hyperactivity disorder are investigated. Research was undertaken in municipal schools of Maringá, Brazil, featuring 24 children, aged between 7 and 10 years, diagnosed with the disorder. Motor performance assessments were undertaken with the Movement Battery Assessment for Children (MABC-2). Children with risk classification and great difficulty were invited to participate in a program of psychomotor intervention, with ten 60-minute sessions, twice a week. At the end of the sessions, the children were re-evaluated with the same tool. There was a significantly statistic difference in manual dexterity (p=0.0026), capacity with a ball (p=0.0186) and equilibrium (p=<0001). Results show that the program of psychomotor intervention was effective for an improvement in the motor performance of children with attention deficit and hyperactivity disorder, positively affecting fine and global motoricity and equilibrium.

Author Biographies

Siméia Gaspar Palácio, Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR), Maringá (PR), Brasil.
Docente do curso de Fisioterapia do Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR), Maringá (PR), Brasil.
Adriana Carla Guerra, Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR), Maringá (PR), Brasil
Fisioterapeuta pelo Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR), Maringá (PR), Brasil.
Aline Vasconcellos, Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR), Maringá (PR), Brasil;
sioterapeuta pelo Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR), Maringá (PR), Brasil.
Mateus Dias Antunes, Centro Universitário de Maringá
Mestre em Promoção da Saúde pelo Centro Universitário de Maringá (UniCesumar); Especialista em Exercício Físico e Reabilitação do Idoso, pela Unifamma.

References

ANTONY, S.; RIBEIRO, J.P. A criança hiperativa: uma visão da abordagem gestáltica. Psicol Teor Pesq, v. 20, n.2, p.127-134, 2004.

ARAUJO, M.; SILVA, S.A.P.S. Comportamentos indicativos do transtorno de déficit de atenção e hiperatividade em crianças: alerta para pais e professores. Rev Digital, v. 9, n. 62, p. 1-7, 2004.

ARCHER, T.; KOSTRZEWA, R. M. Physical exercise alleviates ADHD symptoms: regional deficits and development trajectory. Neurot Res, v. 21, n. 2, p. 195-209, 2012.

BARBOSA, S. B.; LIMA, A. S. Psicomotricidade na educação infantil desenvolvendoCapacidades. 2. Ed. 2009.

BARKLEY, R. A. Transtorno de déficit de atenção/hiperatividade. 3 ed. São Paulo: Artmed, 2006.

CARDOSO, F.L.; SABBAG, S.; BELTRAME, T.S. prevalência de transtorno de déficit de atenção/ hiperatividade em relação ao gênero de escolares. Rev Bras Cineantrop Desemp Hum, v. 1, n. 9, p. 50-54, 2007.

CORTESE, S.; MARCILIO, P. C. comorbidity between adha and obesity exploring shared machanisms and clinical implications. Post Grad Med, v. 122, n. 1, p. 88-96, 2010.

CURTIN, C., et al. Prevalence of overlight in children and adolescentes with attenciondéficithiperativity disorder and autismo spectrum disorders: a chart review. Bmc Pediatri, v. 4, n. 48, p. 1-13, 2005.

FONSECA, V. Manual de observação psicomotora: significação psiconeurológica dos fatores psicomotores. Porto alegre; Artmed, 1995.

FONTENELLE, L. Neurologia em adolescentes.J Pediatr, v.77, n. 2, p. 205-216, 2001.

GAPIN, J. I.; LABBAN, J. D.; ETNIER, J. L. The effects of physical activity on attention deficit hyperactivity disorder symptoms: The evidence. PrevMed, v. 52, n. 1, p. 70-74, 2011.

HALPERIN, J. M.; BERWID, O. G.; O’NEILL, S Healthy body, healthy mind?: the effectiveness of physical activity to treat ADHD in children. Child AdolescPsychiatrClin North Am, v. 23, n. 4, p. 899-936, 2014.

HENDERSON, S.; SUGDEN, D.A.; BARNETT, A. Movement assessment battery for children. 2. ed. San Antonio: Harcourt Assessment; 2007.

JORGE, M. DSM-IV: manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000. 845 p.

LIMA, A. C. G. et al. Desenvolvimento infantil no interior do amazonas: avaliação antropométrica de escolares de 9 anos. Health Socl Chang, v. 6, n. 3, p. 42-49, 2016.

LORENZINI, M.V. Brincando a brincadeira com a criança deficiente: novos rumos terapêuticos. Barueri: Manole, 2002.

MAJOREK, M.; TUCHELMANN, T.; HEUSSER, P. Therapeutic eurythamy - movement therapy for children with attention déficit hyperactivity disorder (ADHD): a pilot study. Complem Ther Nurs Midw, v. 10, n. 2, p. 46-53, 2004.

MAO, H Y et al. Balance in children with attention deficit hyperactivity disorder-combined type. Res Develop Disab, v. 35, n. 6, p. 1252-1258, 2014.

MATTOS, P. et al. Apresentação de uma versão em português para uso no brasil do instrumento mta-snap-iv de avaliação de sintomas de déficit de atenção/ hiperatividade e sintomas de transtorno desafiador e de oposição. Rev Psiquiatr, v.28, n. 3, p. 290-297, 2006.

OLIVEIRA, O. R. F; OLIVEIRA, K. C. C. F. Desenvolvimento motor da criança eestimulação precoce. Fisio, v. 1, n. 2, p. 45-55, 2006.

POETA, L.S.; ROSA NETO, F. Evaluación motora em escolares con indicadores del transtorno por déficit de atención/hiperactividad. Rev Neurol, v. 44, n. 3, p. 146-149, 2007.

ROHDE, L. A. et al. Transtorno de déficit de atenção/hiperatividade na infância e na adolescência: considerações clínicas e terapêuticas. Rev Psiquiatr Clín, v. 31, n. 3, p. 45-57, 2004.

ROSA NETO, F. et al. Desempenho cognitivo e motor de uma criança com indicadores de altas habilidades. Ver Efdeportes, v.10, n. 82, p. 1-10, 2005.

SABBAG, S.; TKAC, C.M.; BELTRAME, T.S. perfil psicomotor e os subtipos do transtorno de déficit de atenção / hiperatividade. Rev Iberoam Psicomotr Técn Corpor, v. 6, n. 4, p. 43-52, 2006.

SANTOS, M. A. et al. Psicomotricidade. Monografia (Pedagogia) - ULBRA, Santo André, 2009.

SILVA, E.V. programa de intervenção motora para escolares com indicativo de transtorno do desenvolvimento da coordenação – TDC. Rev Bra Ed Esp, v.17, n.1, p.137-150, 2011.

TOLEDO, M.M. medidas para implementação de um plano de tratamento para transtorno e déficit de atenção/hiperatividade (tda/h). Arq Neuropsiquiatr, v. 59, n. 1, p. 1321-134, 2001.

VERA, C.F.D. et al. Transtornos de aprendizagem em presença de respiração oral em indivíduos com diagnóstico de transtornos de défcit de atenção/hiperatividade (TDAH). Rev CEFAC, v. 8, n. 4, p. 441-455, 2006.

VERRET, C. et al. A physical activity program improves behavior and cognitive functions in children with ADHD: an exploratory study. J Attent Disord, v. 16, n. 1, p. 71-80, 2012.

WATEMBERG, N; ZUK, L; LERMAN-SAGIE, T. Developmental coordination disorder in children with attention-deficit-hyperactivity disorder and physical therapy intervention. Dev Med Child Neurol, v. 49, n. 12, p. 920-925, 2007.

Published
2018-02-12
Section
Artigos Originais