Effects of the COVID-19 pandemic on the biopsychosocial aspects of university students from Paraíba: a cross-sectional study

Keywords: Epidemiology, SARS-CoV-2, Mental Health

Abstract

The aim of the study was to analyze the possible effects of the COVID-19 pandemic on the perception of learning, mental health and quality of life of university students in Paraíba, Brazil. This is a cross-sectional, quantitative and analytical study conducted using the STROBE recommendations. Study participants showed a high incidence of difficulty in the distance education (DE) model (71.5%), dissatisfaction with the course (68.8%), learning difficulties (82.6%) and reported not having a good learning experience (82.6%). It can also show that more than half of the students (58.3%) scored 11.22 on their anxiety levels, which results in a warning sign for anxiety symptoms. This research could show that the academic aspects of university students in Paraíba suffered significant negative impacts, these findings may be associated with the decline of biopsychosocial aspects associated with the COVID-19 pandemic.

Author Biographies

Weslley Barbosa Sales, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN
Mestrando em Fisioterapia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) Brasil.
Allanna Stephany Cordeiro de Oliveira, Universidade Federal da Paraíba - UFPB
Mestranda em saúde coletiva pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Brasil
Dimas Cícero Martins de França, Faculdade Internacional da Paraíba - FPB
Psicólogo pela Faculdade Internacional da Paraíba (FPB), Brasil
Heber Alves de Sousa Mendes, Universidade Federal da Paraíba - UFPB
Fisioterapeuta e Mestrando em Fisioterapia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Brasil
Giovanna Pontes Vidal, Centro Universitário Maurício de Nassau
Fisioterapeuta, mestre em Biotecnologia e Inovação em Saúde, pela Universidade Anhanguera de São Paulo (UNIAN), Brasil.
Renata Ramos Tomaz, Centro Universitário Maurício de Nassau
Professora do Centro Universitário Maurício de Nassau. Doutora em Fisioterapia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Brasil.

References

1. Aquino EML, Silveira IH, Pescarini JM, Aquino R, Souza-Filho JA, Rocha AS, et al. Social distancing measures to control the COVID-19 pandemic: potential impacts and challenges in Brazil. Cien Saude Colet. 2020 Jun;25(suppl 1):2423-2446. DOI: 10.1590/1413-81232020256.1.10502020

2. Faro A, Bahiano MA, Nakano TC, Reis C, Silva BFP, Vitti LS. COVID-19 e saúde mental: a emergência do cuidado. Estud. psicol. 2020; 37:1-14. DOI: 10.1590/1982-0275202037e200074

3. Caetano R, Silva AB, Guedes ACCM, Paiva CCNP, Ribeiro GRR, Santos DL, et al. control the COVID-19 pandemic. Cad. saúde pública. 2020; 36:50-60. DOI: 10.1590/1413-81232020256.

4. Jeong H, Yim HW, Song YJ, Ki M, Min JA, Cho J, et al. Mental health status of people isolated due to Middle East Respiratory Syndrome. Epidemiol Health. 2016;38: e2016048. doi: 10.4178/epih.e2016048

5. Senhoras EM. Livro eletrônico como meio de desenvolvimento institucional da Universidade Federal de Roraima. Federal University of Roraima, Brazil: Rondonia, 2020.

6. Malta M, Cardoso LO, Bastos FI, Magnanini MM, Silva CMFP. Iniciativa STROBE: subsídios para a comunicação de estudos observacionais. Rev. saúde pública. 2010; 44:559-565. DOI: 10.1590/S0034-89102010000300021

7. Zigmond AS, Snaith RP. The hospital anxiety and depression scale. Acta Psychiatr Scand. 1983;67(6):361-70. doi: 10.1111/j.1600-0447.1983.tb09716.x.

8. Botega NJ, Bio MR, Zomignani MA, Garcia Jr C, Pereira WAB. Transtornos do humor em enfermaria de clínica médica e validação de escala de medida (HAD) de ansiedade e depressão. Rev. Saúde Pública. 1995; 29(5). DOI: 10.1590/S0034-89101995000500004

9. Cohen S. Perceived stress in a probability sample of the United States. In S. Spacapan & S. Oskamp (Eds.), The social psychology of health. 1988:31-67. DOI: 10.4236/aasoci.2014.42009

10. Luft CDB, Sanches SO, Mazo GZ, Andrade A. Versão brasileira da Escala de Estresse Percebido: Tradução e validação para idosos. Rev. Saúde Pública. 2007; 47(4). DOI: 10.4236/aasoci.2014.42010

11. Ciconelli RM, Ferraz MB, Santos W, Meinão I, Quaresma MR. Tradução para a língua portuguesa e validação do questionário genérico de avaliação da qualidade de vida SF-36 (Brasil SF-36). Revista Brasileira de Reumatologia. 1999; 39:143-50. DOI: 10.4236/aasoci.2014.42022

12. Maia BR, Dias PC. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estud. psicol. 2020; 37:1-8. DOI: 10.4236/aasoci.2014.43525

13. Silva TVS, Vieira LM, Cardoso AMR, Oliveira RVD. Qualidade de vida, ansiedade e depressão em estudantes de Odontologia na pandemia da COVID-19 e fatores relacionados. Res., Soc. Dev. 2021; 10:1-13. DOI: 10.1590/S0034-89102010000300021

14. Wang C, Pan R, Wan X, Tan Y, Xu L, Ho CS, et al. Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in china. Int J Environ Health Res. 2020; 17:1729. DOI: 10.1590/S0034

15. Dias JCR, Silva WR, Marocob J, Campos JADB, Escala de Estresse Percebido Aplicada a Estudantes Universitárias: Estudo de Validação. PCH. 2015; 4:1-13. DOI: 10.1590/S00346895

16. Sales WB, França DCM, Oliveira ASC, Marcelino MC, França JGM, Pontes IEA. Pandemia da Covid-19 – impactos biopsicossociais do isolamento social e suas perspectivas: uma revisão de literatura. Rev Científic Mult Núcleo do Conhec. 2021; 6: 5-25.

17. Peçanha T, Goessler KF, Roschel H, Gualano B. Social isolation during the COVID-19 pandemic can increase physical inactivity and the global burden of cardiovascular disease. Am J Physiol Heart Circ Physiol. 2020;318(6):1441-1446. DOI: 10.1590/S00348574

18. Zajac D. Ensino remoto na educação básica e Covid 19: um agravo ao direito a educação e outros impasses, 2020, Disponível em: http://proec.ufabc.edu.br/epufabc/ensino-remoto-na educacaobasica/#:~:text=No%20Brasil%2C%20muitas%20redes%20de,ao%20vivo%20em%20 m%C3%BAltiplas%20plataformas

19. Costa DP, Freitas AA, Oliveira ICS. Aula remotas durante a pandemia da covid-19: o que dizem graduandos em pedagogia? CietEnPED, 2020; 1: 1-14. DOI: 10.1590/S0034565482

20. Flauzino VHP, Cesário JMS, Hernandes LO, Gomes DM, Vitorino PGS. As dificuldades da educação digital durante a pandemia de COVID-19. Rev Científic Mult Núcleo do Conhec. 2021; 11:5-32. DOI: 10.1590/S003458742

21. Oliveira DNS, Melo CGS, Ribeiro LTF, Almeida JPG, Basílio EF, Lima CRF. Perspectivas docentes sobre o uso das TDIC na Educação Básica em tempos de pandemia do COVID-19. Res., Soc. Dev. 2020; 9: e5191210775. DOI: 10.1590/S003469875

22. Corrêa CA, Verlengia R, Ribeiro AGSV, Crisp AH. Níveis de estresse, ansiedade, depressão e fatores associados durante a pandemia de COVID-19 em praticantes de Yoga. Rev. Bras. Ativ. Fís. Saúde 2021; 25:1-7. DOI: 10.1590/S00342534

23. Zhou F, Yu T, Du R, Fan G, Liu Y, Liu Z, Xiang J, Wang Y, Song B, Gu X, Guan L, Wei Y, Li H, Wu X, Xu J, Tu S, Zhang Y, Chen H, Cao B. Clinical course and risk factors for mortality of adult inpatients with COVID-19 in Wuhan, China: a retrospective cohort study. Lancet. 2020; 28: 395, 1054-1062. DOI: 10.1590/S00345248

24. Pereira AF, Lopes ECBS, Almeida KM, Brasileiro ME. Depressão dificulta a aprendizagem ou dificuldade na aprendizagem provoca depressão? Rev Científic Mult Núcleo do Conhec. 2019; 8: 126-148. DOI: 10.1590/S003474857

25. Bordignon L, Gomes KM, Nunes RZS, Zavadil SC, Amboni G, Tomasi CD, et al. Depressão Infantil e Dificuldades de Aprendizagem. Rev. Psicol. 2019; 13:327-342. DOI: 10.1590/S003469874

26. Alves EP. Estudantes internacionais no ensino superior português: motivações, expectativas, acolhimento e desempenho. O caso dos estudantes angolanos, brasileiros e cabo-verdianos no ISCTE-IUL. 2013. 1 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Sociedade) - Instituo Universitário de Lisboa, Lisboa, 2013.

27. Cavichioli D, Santos KP, Silva SC. Variáveis que influenciam o desempenho acadêmico em um curso de Ciências Contábeis. Unb Cotabilidade e Governança. 2016; 23:1-17. DOI: 10.1590/S0034589678

Published
2022-07-19
Section
Artigos Originais