Literacy practices and health promotion in higher education: effects of intersectoral intervention

Keywords: Health promotion, Higher education, Intersectoral collaboration, Speech therapy

Abstract

To analyze the effects of an intersectoral intervention in order to promote meaningful relations and practices of reading and writing with academic genres (AG) and to redefine suffering in the context of higher education. This is a qualitative intervention research with Higher Educationstudents. Weekly meetings were held addressing reading and writing experiences and practices, knowledge and subjective positions of the AG. Throughout the intervention, changes in the positions regarding the literacy experiences and conditions that came to be recognized as constituted historically and collectively were evidenced. Thus, undergraduate students have reframed their experiences and advanced in the appropriation of AG and in coping with suffering college experiences. The study allowed conditions and reflections that culminated in the protagonism of these students, emphasizing the need for the implementation of actions in the context of student assistance, focused on the conditions of literacy.

Author Biographies

Angela Regina Biscouto, Universidade Tuiuti do Paraná - UTP
Master´s Degree in Communication Disorders by Universidade Tuiuti do Paraná - UTP, Curitiba PR Brazil.
Josiane Bernart da Silva Ferla, Instituto Federal do Paraná - IFPR
Master´s in Education and Doctoral Candidate in Communication Disorders by the Universidade Tuiuti do Paraná - UTP. Professor at the Instituto Federal do Paraná (IFPR), Brazil
Ana Cristina Guarinello, Universidade Tuiuti do Paraná - UTP
Doctor´s Degree in Linguistics by the Universidade Federal do Paraná. Professor in undergraduate courses in Phonoaudiology and in the Master´s and Doctor´s Program in Communication Disorders at the Universidade Tuiuti do Paraná (UTP), Curitiba PR Brazil
Rita de Cássia Tonochi, Universidade Tuiuti do Paraná - UTP
Doctor´s Degree in Language & Literature by the Universidade Federal do Paraná. Professor in undergraduate courses in Phonoaudiology and in the Master´s and Doctor´s Program in Communication Disorders at the Universidade Tuiuti do Paraná (UTP), Curitiba PR Brazil
Giselle Aparecida de Athayde Massi, Universidade Tuiuti do Paraná - UTP
Doctor´s Degree in Linguistics by the Universidade Federal do Paraná. Professor in undergraduate courses in Phonoaudiology and in the Master´s and Doctor´s Program in Communication Disorders at the Universidade Tuiuti do Paraná (UTP), Curitiba PR Brazil
Ana Paula Berberian, Universidade Tuiuti do Paraná - UTP
Post-doctoral Degree in Linguistics by the Universidade Federal do Paraná. Professor in Undergraduate Courses in Phonoaudiology and in the Master´s and Doctor´s Program in Communication Disorders at the Universidade Tuiuti do Paraná (UTP), Curitiba PR Brazil.

References

Somers P, Morosini M, Pan M, James E, Cofer S. Brazil's Radical Approach to Expanding Access for Underrepresented College Students. In: Meyer H, St. John E, Chankseliani M. Fairness in Access to Higher Education in a Global Perspective: Reconciling Excellence, Efficiency, and Justice. New York: Sense Publishers; 2013. p. 191-208.

Brasil. Lei nº 11.096, de 13 de janeiro de 2005. Institui o Programa Universidade para Todos. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/Lei/L11096.htm

Brasil. Decreto nº 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais - REUNI. Disponível em http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/diretrizesreuni.pdf

Pan MAGS, Zandoná NLF. Poucas histórias que falam muito: um estudo de histórias de vida de jovens de origem popular na universidade. [Comunicação oral no IV Congresso Internacional de Psicologia; 2009; Maringá, Brasil].

Brasil. Decreto nº 7.234, de 19 de janeiro de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil (Pnaes). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm

Machado JP. Entre frágeis e durões: efeitos da política de assistência estudantil nos modos de subjetivação dos estudantes da Universidade Federal do Paraná. Curitiba. Dissertação [Mestrado em Psicologia] - Universidade Federal do Paraná; 2011.

Marinho-Araújo CM. Psicologia escolar na Educação Superior: novos cenários de intervenção e pesquisa. In: Marinho-Araújo CM. Psicologia Escolar novos cenários e contextos de pesquisa, prática e formação. 2 ed. Campinas: Alínea; 2015. p. 147-162.

Sampaio SMR. Psicologia na Educação Superior ausências e percalços. Em Aberto 2010 mar; 23 (83): p.151-165.

Almeida LS. Transição, adaptação académica e êxito escolar no ensino superior. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación 2007 jul-dez; 15 (2): p. 203-215.

INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior – Brasília; 2015. (Resumo Técnico: Censo da Educação Superior)

Instituto Abramundo. ILC - Indicador de Letramento Científico: Sumário executivo de resultados. São Paulo; 2014.

Instituto Paulo Montenegro. Indicador de Alfabetismo funcional: Estudo especial sobre alfabetismo e mundo do trabalho. São Paulo; 2016.

Street B. 'Academic literacies approaches to genre'?. Rev. bras. linguist. apl 2010; 10 (2): p. 347-361.

Signorini I. Lingua(gem) e identidade: elementos para uma discussão no campo aplicado. 2ª edição. Campinas: Mercado de Letras; 2001. p.139 - 172.

Gil A C. A Didática no ensino superior. São Paulo: Atlas; 2009.

Oliveira CT. Oficinas de elaboração de comunicação e escrita científica com estudantes universitários. Psicol. Ciênc. Prof. 2014 jan-mar; [acesso em 12 abril 2019]; 34 (1). Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932014000100018

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Política nacional de promoção da saúde. Brasília: MS; 2006. (Série B. Textos Básicos de Saúde)

Bakhtin M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec; 1990.

Brait B. Bakhtin – outros conceitos chaves. São Paulo: Contexto; 2006.

Signor R. O sentido do diagnóstico de transtorno de déficit de atenção e hiperatividade para a constituição do sujeito/aprendiz. Florianópolis. Tese [Pós-graduação em Linguística] - Universidade Federal de Santa Catarina; 2013.

Anais do IV Seminário Internacional a Educação Medicalizada: desver o mundo, perturbar os sentidos; 2015 set 01-04; Salvador, Brasil. Salvador: Fórum Sobre Medicalização da Educação e da Sociedade; 2016.

Patto MHS. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. 4ª Edição. São Paulo: Intermeios; 2015.

Schwartzman S. A questão da inclusão social na universidade brasileira. Universidade pública e exclusão social: experiência e imaginação. [Mesa redonda no Simpósio Universidade e Inclusão Social; 2006 nov 24; Belo Horizonte, Brasil]

Machado JP, Pan MAGS. Do Nada ao Tudo: políticas públicas e a educação especial brasileira, Educ. Real 2012 jan-abr; 37(1): p. 273-294.

Saravali EG. Inclusão x exclusão: contribuições das pesquisas em sociometria para o debate da reforma universitária no Brasil. Revista Umbral 2000, por una educación para un mundo nuevo 2005; 17 (1): p.1-15.

Tovar AA. A relação professor-estudante na universidade pública: uma leitura bakhtiniana. Curitiba. Dissertação [Mestrado em Psicologia] - Universidade Federal do Paraná; 2015.

Joly MCRA, Dias AS, Almeida LS, Franco, AHR. Competências de estudo e leitura em universitários. Sociedade Portuguesa de Psicologia; 2011. p. 85-95.

Zavala V. Quem Está Dizendo Isso?: Letramento Acadêmico, Identidade e Poder No Ensino Superior. In: Vóvio C, Sito L, Grande P. Letramentos: Rupturas, Deslocamentos e Repercussões na Pesquisa em Linguística Aplicada. Campinas: Mercado de Letras; 2010. p.71-94.

Gonçalves AV. Gêneros textuais e reescrita: uma proposta de intervenção para o ensino de língua materna. Linguagem EM 2010 jan-abr; 10 (1): p. 13-42.

Bakhtin M. Estética da criação verbal: Os gêneros do discurso. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes; 1997.

Published
2020-06-12
Section
Artigos Originas - Promoção da Saúde