ANALYSIS OF MOTOR PERFORMANCE AND COGNITIVE MATURITY IN PRE-SCHOOL CHILDREN IN MARINGÁ, BRAZIL

Authors

  • Francielli Ferreira da Rocha Universidade Estadual de Maringá
  • Viviane Aparecida Pereira dos Santos Universidade Estadual de Maringá
  • Andressa Ribeiro Contreira Universidade Estadual de Maringá
  • Gislaine Contessoto Pizzo Universidade Estadual de Maringá
  • Pâmela Norraila da Silva Universidade Estadual de Maringá
  • Paulo Vitor da Silva Romero Universidade Estadual de Maringá
  • José Luiz Lopes Vieira Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.17765/1983-1870.2016v9n3p507-515

Keywords:

Psychomotor performance, Motor skills Disorders, child, preschool

Abstract

Motor performance and cognitive maturity of pre-school children in Maringá, Brazil, according to age are investigated. Eighty-nine children, aged between 4 and 5 years, enrolled in Centers of Children education (CMEI) in Maringá, participated. Tools comprised Battery for Children´s Assessment Movement (MABC-2) and Columbia Mental Maturity Scale. Data were analyzed by Friedman, Mann Whitney “U” and Spearman´s Coefficient of Co-relationship tests, at p<0,05. Results showed that 10.1% of the children probably had Developmental Coordination Disorder (DCD), 7.9% showed risks of DCD and 82% had Typical Development (TD). Most children revealed medium and higher cognitive maturity (75,3%). There was a significant positive co-relationship between the variables (p=0,04; r=0,22). As a rule, pre-school children in Maringá, Brazil, had satisfactory indexes in motor and cognitive classification, with significant interaction between variables.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francielli Ferreira da Rocha, Universidade Estadual de Maringá

Mestranda no Programa de Pós-graduação Associado em Educação Física (UEM/UEL), Brasil.

Viviane Aparecida Pereira dos Santos, Universidade Estadual de Maringá

Doutoranda no Programa de Pós-graduação Associado em Educação Física (UEM/UEL); Docente do Departamento de Eduação Física da Fundação Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Mandaguari (FAFIMAN), Mandaguari (PR), Brasil.

Andressa Ribeiro Contreira, Universidade Estadual de Maringá

Doutora pelo Programa de Pós-graduação em Educação Física da Universidade Estadual de Maringá (UEM) Maringá (PR), Brasil.

Gislaine Contessoto Pizzo, Universidade Estadual de Maringá

Mestre pelo Programa de Pós-graduação Associado em Educação Física (UEM/UEL), Brasil.

Pâmela Norraila da Silva, Universidade Estadual de Maringá

Mestranda no Programa de Pós-graduação Associado em Educação Física (UEM/UEL), Brasil.

Paulo Vitor da Silva Romero, Universidade Estadual de Maringá

Doutorando no Programa de Pós-graduação Associado em Educação Física (UEM/UEL), Brasil.

José Luiz Lopes Vieira, Universidade Estadual de Maringá

Doutor em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); Docente do Programa de Pós-graduação Associado em Educação Física (UEM/UEL), Brasil.

Published

2017-03-29

How to Cite

Rocha, F. F. da, Santos, V. A. P. dos, Contreira, A. R., Pizzo, G. C., Silva, P. N. da, Romero, P. V. da S., & Vieira, J. L. L. (2017). ANALYSIS OF MOTOR PERFORMANCE AND COGNITIVE MATURITY IN PRE-SCHOOL CHILDREN IN MARINGÁ, BRAZIL. Saúde E Pesquisa, 9(3), 507–515. https://doi.org/10.17765/1983-1870.2016v9n3p507-515

Issue

Section

Artigos Originas - Promoção da Saúde