DIGITAL INFLUENCER AND COMMUNICATION IMPROBABILITIES IN SOCIAL NETWORKS

  • Lidiane Duca Silva Faculdades Metropolitanas Unidas
  • Germano André Doerdelein Schwartz Faculdades Metropolitanas Unidas
Keywords: Digital Influencer, Improbability of communication, social network, Society of the Spectacle

Abstract

Communication in social networks as a complex system analyzed through communication improbabilities that transform themselves in probabilities is understood by receivers. Through the analysis of social networks and a literature review, current analysis reaches the point of view of the emitter that uses communication as a form of transmission of daily life for the acknowledgement of the virtual social being. Several message emitters would seek the establishment of an ideal virtual profile that comprises being, having and seeming, transforming what was formerly acknowledgement of personal identity into an eternal search for social enhancement. The image is used as a primordial element to reach followers, consumption relationships and enhancements in personal, political and religious opinions. The phenomenon that comprises the social network transforms it into a marketological apparatus with an everlasting process for acknowledgement. It uses communication as a form of mass dominance of the Society of the Spectacle.

Author Biographies

Lidiane Duca Silva, Faculdades Metropolitanas Unidas
Mestre em Direito da Sociedade da Informação pelo Centro Universitário Faculdades Metropolitanas Unidas (FMU). Docente e Coordenadora Adjunta do Curso de Direito do Centro Universitário Faculdades Metropolitanas Unidas (FMU). Docente do Complexo Andreucci de Ensino Jurídico, Brasil.
Germano André Doerdelein Schwartz, Faculdades Metropolitanas Unidas
Faculdades Metropolitanas Unidas (FMU), Brasil

References

ANDRADE, Ronaldo Alves. MANSUR, Monica Tereza. Verdade, mentira e imprensa na sociedade da informação. PAESANI, Liliana Minardi (Org.). Direito da Sociedade da Informação III. São Paulo: Atlas, 2013. p. 104.

BAUMAN, Zygmunt. Vida para Consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Tradução Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2008, p. 63.

BAUMAN, Zygmunt. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Tradução Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2005. p. 21.

DEBORD, GUY. A sociedade do espetáculo. Trad. Terra à vista. Ilha do mel. eBookLibris. 2003. p. 13. Disponível em: <http://www.cisc.org.br/portal/biblioteca/socespetaculo.pdf>. Acesso em: 12 jan. 2017.

LUHMANN, Niklas. A improbabilidade da comunicação. Lisboa: Passagens, 2006. p. 47.

ROCHA, Leonel Severo; KING, Michael; SCHWARTZ, Germano. A verdade sobre a autopoiese no direito. Porto Alegre: Livraria do Advogado, 2009. p. 19.

SANCHES-JUSTO, Joana. A primazia da imagem e a virtualização das relações na cultura das aparências. Revista Espaço Acadêmico, nº 153, 2014, p. 6. Disponível em: <http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/22859. Acesso em: 02 jan. 2017.

SOUSA, Mauro Wilton de. O pertencimento comum ao mediático. Significação Revistas de Cultura Audiovisual, v. 37, nº 34, p. 31-52, 2010. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/significacao/article/viewFile/68112/70670. Acesso em: 13 jan. 17.

Published
2018-12-05
Section
Doutrinas