THE INFLUENCE OF TRAINING ON MUSCULAR FLEXIBILITY AND FORCE IN RHYTHM GYMNASTIC ATHLETES

  • Jessica Miranda Silva Faculdade Metropolitana de Maringá (FAMMA)
  • Daniel Vicentini de Oliveira Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • Daniel Eduardo Cunha Leme Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • José Roberto Andrade do Nascimento Júnior Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)
  • Ana Luiza Barbosa Anversa Universidade Estadual de Maringá (UEM)
Keywords: Physical exercise, Sports, Physical education.

Abstract

Current study analyzes the influence of training on muscular flexibility and force in athletes of rhythm gymnastic (RG). The experimental research comprised 15 RG athletes between 9 and 13 years old. The Sitting and Reaching Test and A-dimensional Flexibility Test were employed to assess flexibility. Vertical and horizontal impulse test was used to assess muscular force. Pre- and post-intervention were undertaken for the above-mentioned tests. Intervention protocol consisted of specific exercises in flexibility and muscular force. Linear (p=0.009) and a-dimensional (p=0.001) flexibility improved after intervention. There was also a significant difference in horizontal (p=0.001) and vertical (p=0.001) impulse. Results showed that intervention exercises were positive on flexibility and muscular force of RG athletes.

Author Biographies

Jessica Miranda Silva, Faculdade Metropolitana de Maringá (FAMMA)
Graduada em Educação física (FAMMA)
Daniel Vicentini de Oliveira, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
Graduado em Educação física e Fisioterapia (UNICESUMAR) Especialista em Anatomia Funcional (UNICESUMAR) Mestre em Promoção da Saúde (UNICESUMAR) Aluno do curso de Doutorado em Gerontologia (UNICAMP) Docente no Departamento de Educação Física da Faculdade Metropolitana de Maringá (FAMMA)
Daniel Eduardo Cunha Leme, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
Graduado em Fisioterapia (USF) Aluno do curso de Mestrado em Gerontologia (UNICAMP)
José Roberto Andrade do Nascimento Júnior, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)
Graduado em Educação física (UEM) Doutor em Educação física (UEM) Docente no Departamento de Educação física da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)
Ana Luiza Barbosa Anversa, Universidade Estadual de Maringá (UEM)
Graduada em Educação física (UEM) Mestre em Educação física (UEM) Aluno do curso de Doutorado em Educação física (UEM) Docente no Departamento de Educação física da Faculdade Metropolitana de Maringá (FAMMA)
Published
2016-10-07
Section
Artigos Originais