Occupational stress and associated factors: a study on professors

Keywords: Education, higher, Faculty, Occupational health, Occupational stress

Abstract

To estimate the frequency of stress among professors and to check its association with sociodemographic variables, work characteristics and nutritional status. Cross-sectional study with 84 professors from the Human and Natural Sciences area, using the instruments: abbreviated IPAQ, Karasek and Theorell and Job Stress Scale demand-control scales. Nutritional status was defined by Body Mass Index (BMI), health status and work characteristics were selfreported. It was observed that 64.3% professors had low stress levels. Although the prevalence found is lower than in other studies, 35.7% showed high stress and passive work (n = 30). Among the stressors, we highlight the administrative duties (p = 0.012) and the time exercising the administrative position (p = 0.024). Overweight predominated in the sample. It is essential to rethink the management model of these institutions so as not to damage the health and performance of higher education professionals.

Author Biographies

Geise Ferreira da Cruz, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES
Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Nutrição e Saúde (PPGNS) da Universidade Federal do Espírito Santo- (UFES, Vitória/ES, Brasil.
Monica Cattafesta, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES
Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva (PPGSC) da Universidade Federal do Espírito Santo - UFES, Vitória/ES, Brasil.
Fabíola Lacerda Pires Soares, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES
Doutora em Ciências (Ênfase em Bioquímica) pelo Instituto de Ciências Biológicas da UFMG/MG. Docente no Departamento de Educação Integrada em Saúde (DEIS) da Universidade Federal do Espírito Santo - UFES, Vitória/ES, Brasil.
Almir de França Ferraz, Universidade São Judas Tadeu - USJT
Doutorando em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu - USJT, Departamento de Pós-Graduação em Educação Física, São Paulo/SP, Brasil.
Estélio Henrique Martin Dantas, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO e Universidade Tiradentes - UNIT
Doutor em Educação Física pela UERJ. Docente permanente do PPgEnfBio/UNIRIO e PSA/UNIT, Aracaju (SE), Brasil.
Michell Vetoraci Viana, Universidade São Judas Tadeu - USJT
Doutorando em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu - USJT. Departamento de Pós-Graduação em Educação Física, São Paulo/SP, Brasil.
Luciane Bresciani Salaroli, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES
Doutora em Ciências Fisiológicas pela UFES, docente no Departamento de Educação Integrada em Saúde (DEIS), docente permanente do Programa de Pós-graduação Saúde Coletiva (PPGSC) e do Programa de Pós-graduação em Nutrição e Saúde (PPGNS) da Universidade Federal do Espírito Santo - UFES, Vitória/ES, Brasil.

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Published
2020-09-01
Section
Artigos Originais