PERCEPTION OF COMPETENCE IN CHILDREN WHO PLAY FUTSAL: ANALYSIS ACCORDING TO THE FAMILIAL SOCIO-ECONOMIC LEVEL

  • Adolpho Cardoso Amorim Universidade Estadual de Maringá
  • José Roberto Andrade do Nascimento Junior Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Luciana Ferreira Universidade Estadual de Maringá
  • Caio Rosas Moreira Universidade Estadual de Meringá
  • Ademir De Marco Universidade Estadual de Campinas
  • Lenamar Fiorese Vieira Universidade Estadual de Meringá
  • José Luiz Lopes Vieira Universidade Estadual de Meringá
Keywords: Competence, Children, Sports.

Abstract

Perception level in competence and familial socio-economic classification of children playing futsal are investigated. Current research involved fifty children, 11 – 12 year old, from sports initiation schools in Maringá PR Brazil. Tools comprised Competence Perception Scale and Social Acceptance for Children and Young people and the Questionnaires of the Brazilian Association of Research Companies were employed. Shapiro Wilk Test and One-Way Anova (p < 0.05) were used. Results showed that children revealed medium and high levels in all the dimension of competence perception; there were no significant variations in the perception of competence when compared to the children´s familial socio-economic level (p > 0.05). Since children who practiced sports have a positive perception of competence regardless of the family´s socio-economic level, this fact revealed that sport environment provided efficacious stimuli for competence perception and recreation satisfaction.

Author Biographies

Adolpho Cardoso Amorim, Universidade Estadual de Maringá
Professor Doutor do Departamento de Educação Física da Universidade Estadual de Maringá
José Roberto Andrade do Nascimento Junior, Universidade Federal do Vale do São Francisco
Professor Doutor do Colegiado de Educação Física da Universidade Federal do Vale do São Francisco
Luciana Ferreira, Universidade Estadual de Maringá
Doutorando do Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM-UEL
Caio Rosas Moreira, Universidade Estadual de Meringá
Mestre em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação Associado UEM-UEL
Ademir De Marco, Universidade Estadual de Campinas
Professor Doutor da Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas
Lenamar Fiorese Vieira, Universidade Estadual de Meringá
Professora Doutora do Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM-UEL
José Luiz Lopes Vieira, Universidade Estadual de Meringá
Professor Doutor do Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM-UEL
Published
2016-06-14
Section
Artigos Originais