CULTURAL INDUSTRY AND THE FICTIONAL CHARACTER OF INDIVIDUALITY IN THE DEFINITION OF CONSUMER-GLOBAL COMMUNITY

Authors

  • Loiane da Ponte Souza Prado Verbicaro Centro Universitário do Pará
  • Dennis Verbicaro Soares Universidade Federal do Pará e Centro Universitário do Pará

DOI:

https://doi.org/10.17765/2176-9184.2017v17n1p107-131

Keywords:

Consumer-Global Community, Fictitious Individuality, Cultural Industry, Transnational vulnerability

Abstract

Current theoretical research analyzes the conversion of cultural industry into a technique of mass manipulation, followed by the formatation of the individual and the denial of his individuality. The global concept of the consumer directly affected by these influxes should be investigated. Research validates the thesis that the concept of consumer is above national borders and becomes an international issue. Transnational economic vulnerability is its legitimate factor of discrimination in the wake of global consumption needs which are stimulated by the cultural industry at the service of consumerism under the guise of a greater emancipation and economic freedom of the individual.

Author Biographies

Loiane da Ponte Souza Prado Verbicaro, Centro Universitário do Pará

Doutora em Filosofia do Direito pela Universidade de Salamanca, Mestre em Direitos Fundamentais e Relações Sociais pela Universidade Federal do Pará, Mestre em Ciência Política pela Universidade Federal do Pará, Graduada em Direito pela Universidade Federal do Pará - suma cum laude, Coordenadora Adjunta e Professora da Graduação e do Programa de Mestrado em Direito do Centro Universitário do Pará. Graduanda em Filosofia na Universidade Federal do Pará.

Dennis Verbicaro Soares, Universidade Federal do Pará e Centro Universitário do Pará

Doutor em Direito do Consumidor pela Universidade de Salamanca (Espanha), Mestre em Direito do Consumidor pela Universidade Federal do Pará. Professor da Graduação e do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu da Universidade Federal do Pará, Professor da Graduação e Especialização do Centro Universitário do Pará.

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Published

2017-05-05

How to Cite

Verbicaro, L. da P. S. P., & Soares, D. V. (2017). CULTURAL INDUSTRY AND THE FICTIONAL CHARACTER OF INDIVIDUALITY IN THE DEFINITION OF CONSUMER-GLOBAL COMMUNITY. Revista Jurídica Cesumar - Mestrado, 17(1), 107–131. https://doi.org/10.17765/2176-9184.2017v17n1p107-131

Issue

Section

Doutrinas