Crisis in the Teaching of Law in Brazil and Paulo Freire’s Approach

  • José Sebastião de Oliveira Centro Universitário de Maringá – CESUMAR
  • Thomaz Jefferson Carvalho Centro Universitário de Maringá – CESUMAR
Keywords: Teaching of Law, Proliferation of Law Courses, Crisis in Law Teaching.

Abstract

Current analysis deals with the crisis in the teaching of Law in Brazil within current historical and social conditions affected by a larger crisis that influences all fields in human life. In the context of education, the crisis has been deepened by the proliferation of Law courses as a consequence of a disordered growth of undergraduate faculties in Brazil. Current investigation brings forth a degrading paradigm which has been followed by most Brazilian educators, not exclusively in the juridical field, which boils down to a bank conception introduced by Paulo Freire and a faithful picture of the crisis. Results show that restructuring of the Law course is mandatory so that real teaching parameters may be established.

Author Biographies

José Sebastião de Oliveira, Centro Universitário de Maringá – CESUMAR
Advogado na Comarca de Maringá; Doutor em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC-SP; Mestre em Direito pela Universidade Estadual de Londrina - UEL; Consultor científico ad hoc das Universidades Estaduais de Londrina - UEL e Universidades Estaduais de Maringá – UEM; Docente aposentado de Direito Civil da Universidade Estadual de Maringá – UEM; Docente de Direito Civil do Centro Universitário de Maringá – CESUMAR; Docente e Coordenador do Curso de Mestrado em Ciências Jurídicas do Centro Universitário de Maringá – CESUMAR. E-mail: drjso@brturbo.com.br
Thomaz Jefferson Carvalho, Centro Universitário de Maringá – CESUMAR
Advogado e membro da Comissão de Direitos Humanos e Cidadania da OAB/PR, subseção Arapongas. Mestrando em Ciências Jurídica, Área de concentração Direitos da Personalidade no Centro Universitário de Maringá – CESUMAR; Pós-graduado lato sensu em Direito Trabalho pela Universidade Castelo Branco; Pós-graduado lato sensu em Metodologia do Ensino Superior pela Universidade Norte do Paraná – UNOPAR; graduado em Direito pela Universidade Norte do Paraná – UNOPAR. E-mail: thomazjc@yahoo.com.br
Published
2010-10-04
Section
Doutrinas